LIKE koianakpahang.blogspot di Facebook

Memaparkan catatan dengan label tekek. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label tekek. Papar semua catatan

17 Disember 2010

GEMPOR!!:Tokek 420gram masuk ke rumoh!!

Salam...hehehe...

Hari ni koi terkejut beruk bile seekor tokek menyelinap di sebalik almari dalam bilik koi.Cadangnye koi nk tangkap je,tapi koi tak berani la pulok sebab saiz nye yg besor dan gigi nye yg tajam tu amatlah menggerunkan sesiape sahaja yg melihatnye.Tetapi memandangkan harga yg mencicoh Jutaan RM tu koi sanggupkan juge menangkapnye...aokme tengok la gambo te...hehe..


Menyelinap dgn meyelitkan tubuhnye di belakang lemari...


kadang-kadang kelihatan beliau lepak di bawah bunge plastik...


Koi memberanikan diri utk menangkapnye dgn 'bare hand',tengok lah giginye yg sangat tajam itu....ternyate beliau memang sejinak yg koi pernoh dengor sebelum ini....


Agok2 sape yg ander nak beli te boleh lah kontek koi yak....hahahahha!koi sebagai owner nak jual dalam rm1 hinggit jek! hahaha..

Pat pat nye sape cepat dia punye...haha


*Jangan maroooh.....  T_T

19 November 2010

Tokek/tekek tu Jelmaan Jin??

Salam..sila klik posting sebelumnye..di SINI

Memandangkan posting mengenai tokek ini telah mendapat sambutan yg amat menggalakkan dari semua pelawat dari Malaysia maka koi dgn berase bertanggung jawabnye membuat lagi satu posting mengenai makhluk Allah yg kite kenali dgn nama glamernye iaitu tokek....

 Disesetengah negara Tokek@tekek jugek di kaitkan dengan jelmaan jin,hantu,syaitan,dalam Ilmu hitam ianye juge salah satu bahan utk menyantau.. 

Dlm kerakusan para broker/pemburu/penternak mendapatkan tokek pernah kah kite memikirkan hukum tokek dalam Islam,kerana ade ulama yg mengatakan sumber dr jualan tokek te haram..begitu gek kalo kite duk pelihara tekek,hukumnye haram..

Koi ringkaskan la....
kalo aokme ingat la..Dulu setiap malam jumaat kite di galakkan utk membunuh cicok.tiap cicok yg mati te ade habuan pahala..Ingat?

kenapa dan mengapa tidoklah dapat koi menjelaskannye krn koi bukanlah orang yg sesuai utk bab menjelaskannye..cuma yg koi tahu ianye adelah dari sabda ini:
Nabi shallallaahu alaihi wa sallam secara khusus telah memerintahkan kita untuk membunuhnya acap kali kita melihatnya.
مَنْ قَتَلَ وَزَغًا فِى أَوَّلِ ضَرْبَةٍ كُتِبَتْ لَهُ مِائَةُ حَسَنَةٍ وَفِى الثَّانِيَةِ دُونَ ذَلِكَ وَفِى الثَّالِثَةِ دُونَ ذَلِكَ رواه مسلم
“Barang siapa yang membunuh cicak dengan sekali pukul, maka ia mendapatkan pahala seratus kebaikan, dan bila ia membunuhnya pada pukulan kedua, maka ia mendapatkan pahala kurang dari itu, dan bila pada pukulan ketiga, maka ia mendapatkan pahala kurang dari itu.” (Riwayat Muslim)

Nabi memrintahkan kite bunuh jek,tapi ander rodong te siap nak biak pulok..gone gitu?hm....

عن سعد بن أبي وقاص t أن النبي rأمر بقتل الوزغ وسماه فويسقا رواه مسلم
Diriwayatkan dari sahabat Sa’a bin Abi Waqqas radliyallaahu ‘anhu, bahwa Nabi shallallaahu alaihi wa sallam memerintahkan agar kita membunuh cicak, dan beliau menyebutnya sebagai fuwaisiq (binatang jahat). (Riwayat Muslim)---sumber info sila klik di sini

 Kebanyakan sumber mengenai berurusan ats tokek te mnegatakan nye haram gitu hajek di sisi Islam..baik aok nak biak,aok beli mahupun aok menjualnye adalah di tegah sama sekali disisi agama,kerana hukumnye haram...begitu lah yg telah disepakati para ulama..

Apepun terpulanglah kpd orang ramai..koi rase kalo dari bunuh sesaje baik kite jual kannye..paling tidok dapat jugek duit..ke gone?

sila rujuk ke link blog ini utk info lanjut mengenai hukum menjual tokek  dengan lebih detail dan terperinci..



Tepuk dada tanye lah selera memasing..

Aokme tahu x yg tokek ini jugek amat popular sebagai perantara supernatural atau sihir??sila baca petikan artikel dari blog pemelihara tekek dari seberang tu..

"Tokek bermanfaat sebagai penghubung supranatural : sebagai pelet pencari jodoh, sebagai ilmu kanuragan tokek, sebagai ramuan ilmu santet, sebagai hewan sesembahan untuk roh halus, sebagai hewan hoki apabila suara tokek bejumlah 7 dan 9, sebagai makanan dedemit bagi pemelihara demit, sebagai hadiah mainan tuyul setelah bekerja mencuri uang, dll…"

"....banyak sekali mitos yang berkembang di masyarakat klo tokek digunakan untuk kepentingn magic/sihir yang bisa mendatangkan kekayaan. ada mitos yang mengatakan bahwa tokek merupakan transformasi dari jin,setan,hantu menjadi seekor tokek. ada mitos yang mengatakan bahwa ketika tokek mengeluarkan suara maka disaat itulah ada penunggunya.hmm…bnar2 atao tidak mitos tersebut???masyarakat yang menilai sendiri...."-

 Jika benar info tu,jadi koi tak heran lah kalo Nabi Muhammad saw suruh kite bunuh tokek andai bertemu.Tak mustahil jugek,kerana kite tahu yg jin boleh bertukor rupe kpd haiwan seperti ulor,anjing dll.... termasuklah tokek kot?hm...wallahulam...

Tokek amat glamer utk penggunaan sihir dan ilmu hitam...makanan toyol pun ye jugek..

Dagingnye jugek amat berkesan utk meningkatan ghairah seksual kaum lelaki!! patutlah hargenye mencicah Jutaan RM kerana mungkin ramuan dalam viagra te mengandungi daging tekek kot?Daging tokek pun ander yg nak makan..tengok ke rupenye te tidoklah nak makan nye...

Di barat,tekek dijadikan binatang peliharaan..mrk jugek membiok tokek dgn mengawan dan mebiarkan tokek te bertelor..dalam 6 bulan telornye akan menetas.. 

hukum memelihara,menjual dan membeli tokek te patut di ambil berat oleh mrk2 yg mencari rezeki melalui tokek ini,koi bukanlah nak berceramah,tapi ade eloknye andai kite kongsikan info sebegini kepada org ramai...maklumlah broker2 tokek makin hari makin ramai..sampaikan budok baru abis sekoloh pun da pasang angan2 nak jd broker....

 .....Namun pun begitu dengan nilai seekor tokek yg ratusan ribu hinggalah mencecah ke jutaan ringgit te mmg boleh memngaburkan mata,minda dan hati sesiape shj....pernah jugek koi dgr cerite mengenai 5 sahabat yg berebutkan seekor tokek hinggalah berlaku pembunuhan sesama mereka...semuanye krn duit..

Pasal broker ni pun ade gek.....tp biorlah dulu...nt koi buat posting pasal kerenoh broker-broker kite yg sanggup buat ape sahaja utk mendapatkan keuntungan atas angin..

Sebenornye banyok lagi info menarik mengenai tokek nih.... InsyaAllah akan koi keluorkan lagi di masa2 akan dtg..

*nampok gayenye cadangan untuk membina reban tokek terpaksa koi batalkan........

17 Oktober 2010

Info menarik mengenai TEKEK,ToKEK,TEKO,TOKAY GECKO,TUCKTOO... part 3.

Salam semua rodong...

Lamanye tak update blog!..lama nye jugek tak menjengah blog kengkawan semua..maaf bebanyok weh..kalo nak cerite sebab nye banyok sangat,tapi yg utamanye mmg sebab kekeringan idea.Ni pun koi gagohkan jugek untuk menaip,kalo tidok mau tak berupdate lagi la jawabnye...

Tapi hari ni koi nak share satu cerite..bole?

Pada rodong yg pernoh membaca kisoh tekek dari posting sebelum ni maka ini adelah sambungannye..pade yg belum sile ke link kat bawoh.
http://koianakpahang.blogspot.com/2010/08/berita-baik-bagi-sestengah-orangberite.html

Tekek@tokek..
Ia sejenis hidupan reptilia yang hargenye boleh mencicah puluhan ribu ringgit jika betul cukup syarat nye..sangat sukar untuk ditangkap kerana beliau gemar berumah di dalam hutan sana.


Semua nye bermule bile ade kawan koi yg mencari buyer/pembeli yg sanggup membeli tekek kepunyaannye..dari situ la koi dapat segala info pasai tekek ni...antara yg koi dapat kumpul adelah...

  • tekek perlu duduk di dalam sangkor yg diperbuat dari kayu,plastik..sangkor besi adelah dilarang sama sekali,ini boleh menyebabkan beliau merajuk hati dan tidak mahu makan.
  • Jangan sentuh kulitnye semasa nak menangkap te,pandai2 la gune kan sauk ke,sarung tangan.
  • Elakkan dari di gigit oleh tekek..Jika aokme kena gigit nyawa aokme dihujung rambut!! antara hidup dan mati...50-50 kata orang asli bernama Man di Kg Sg Leleh,Lanchang.
  • Elakkan tekek dari menggigit kerana bila bisa dari gigitan nye keluor maka beratnye akan susut.Harga akan kurang la..
  • Tekek akan keluor dari habitatnye time hari lepas hujan dan mengeluorkan bunyi yg kuat.
  • Habitatnye didalam hutan,biase duduk dalam batang buruk,atas pokok,dll..mane yg jumpe dalam rumoh te mungkin cicok besor.
  • Harge bagi seekor tekek yg beratnye melebihi 350g boleh mencicah puluhan ribu RM, katanye sampai rm80K pun ander..namun pun gitu ander yg nak ambik untung dgn jd org tengoh..jadi hargenye dah kena ejas..dari rm15K ke rm30K ke rm40K hinggalah yg tertinggi..macam2 harge...pandai2 la nak menjualnye...nasihat koi satu..jangan saloh jual...kena pandai membida la.. :)
  • TEkek mengandung suatu zat aktif yang mempunyai sifat theurapetik.Fakta ini muncul seperti pada kejadian hempedu beruang yang ternyata juga mengandung zat aktif bersifat theurapetik.Zat aktif tersebut yang masih dalam tahap ujian tahap 1 telah menunjukkan hasil yang signifikan.
  • zat aktif yang diberi dengan nama IUPAC Tri-heksipentafenikol mempunyai sifat menghambat pertumbuhan kanser/metastasis sel kanser, melawan HIV dan H1N1 viral.-ade yg cakap pade air liurnye...wallahualam...sebab tu tekek yg nak di jual te kenalah hidup-hidup dan sehat walafiat
  • Tekek adalah sejenis reptila yang masuk ke dalam golongan cicak besar, suku Gekkonidae. Tokek rumah memiliki nama ilmiah Gekko gecko (Linnaeus, 1758). Dalam bahasa lain hewan ini disebut sebagai téko atau tekék (bahasa Jawa), tokék (bahasa Sunda), dan tokay gecko atau tucktoo (bahasa Inggris).
  • tekek yg beratnye bawoh dari 350gram di kategorikan sebagai tidak cukup matang untuk dijadikan ubat..tekek yg gini nilainye agok muroh.
  • Setiap tekek yg terjual akan diterbangkan ke luor negara,kemana?koi pun tak tahu...
  • Tekek suke makan cengkerik.
  • Tekek kuat merajuk.
  • Tekek  boleh mati jika beliau tidok mahu makan kerana merajuk..orang kabo cube letakkan dlm bekas kayu,dalam buluh dll...
  • Jika ade lagi info sila kongsikan di ruangan komen dibawoh te.

    Inilah tekek dari area Pahang...nampok besor,tapi setloh sekian lama di kurung dlm sangkor besi,maka beratnye susut..agok nye beliau merajuk...kesian.


    Ini pulok spesis tekek dari trengganu..koi jumpe gambo ni dalam internet..kulitnye meroh,matanye meroh...berbeza dgn spesis tekek di sini yg bermata hujau dan kulit celoreng hitam..katenye spesis meroh ni mempunyai harge yg lebih tggi..wallahualam. 

    Koleksi tekek rodong koi.ade yg berminat?hehe...

    Kalo nak cerite pasai Tekek ni sehari semalam tak abis lagi..bermacam kisoh nye weh,tak sanggup aokme membacanye .Cukup la dulu pasai tekek ni,kalo ander lagi kisoh menarik pasai makhluk Allah ni InsyaAllah akan koi update lan lagi..memadai la koi katakan yang haiwan ni memang tengah popular sangat sekarang ni,koi bimbang satu mase nanti spesis tekek ini akan pupus dari bumi pahang dek kerakusan peraih..

    Mungkin kerajaan boleh pikirkan projek ternakan tekek dalam sangkor pulok lepas ni,kalo ade, koi la orang pertama nak turut serta projek te..ok ape cadangan koi te?gone te rodong?Kalo betui boleh jadi penawor HIV,kanser,h1n1 te kire boleh mendtangkan pendapatan lumayan jugek kpd kerajaan.. :)

    Semua cerite2 dan kisoh mengenai tekek ni belum dpat koi sahihkan lagi akan kebenarannye..kalo ade rodong yg ade cerite baru bole la kongsi di ruangan komen di bawoh te..

    Allah jua lah Yang Maha Mengetahui.

    INFO TAMBAHAN

    Entry ini adelah sambungan dari yg ini weh..klik la.



    **Terima kasih buat semua yg respon kepada posting sebelum ni,komen dan pendapat aokme amat koi hargai..terima kasih weh.

    tambahan baru : Untuk mereka yg berminat menternok tekek ni aokme sila ke link bawoh te..



    9 Ogos 2010

    Berita baik bagi sestengah orang,berite buruk bagi sesetengah spesis PT 2

    Salam..
    Entry ni sebenornye sambungan dari entry yg lepas..mane yg belum bace sile klik SINI 

    Petikan dari KOMPAS-"Berhentilah mempermainkan tokek. Jika selama ini tokek cuma dijadikan bahan ledekan buat meramal cuaca, kini tokek justru menjadi buruan. Bahkan, santer beredar rumor, permintaan binatang melata ini sedang tinggi-tingginya. Meski pasarnya terbatas, bisnisnya tetap booming. Harga seekor tokek pun konon bisa sampai miliaran rupiah jika bobotnya mencapai satu kilogram per ekor." ........begitu petikan dari sebuah website dari Indonesia.

    Semakin ramai yg memburu spesis cicok ni,kalo dulu takde yg nak peduli,tapi sekarang kelibat beliau(tekek) amatlah di nanti-nanti.Mungkin beliau tertanye-tanye kenapa kah beliau begitu berharge di pasaran gelap.Adakah kerana tubuh badan beliau itu boleh menjadi penawar penyakit?atau pun boleh menjadi penawar batin.Beliau tak mengerti.

    Kenape...kenape aok kurung koi?

    ???

    Mahal betui harge diri koi sekarang yak??


    Ini lah tekek,spesis cicak besor yg menjadi buruan bagi sesetengah orang,dikatakan hargenye begitu mahal hingga boleh mencicoh pendapatan 4 angka sekilo.Huhu...bermakne,lagi besor lagi mahal lah hargenye.

    Namun pun begitu,kesahihan mengenai harge tekek boleh mencicoh RM 4angka sekilogram tu adalah sedikit mengelirukan atau mungkin juge kisah ini benar..Ader sekali tu kuor dlm surat khabor mengatakan hargenye mencicah ke puluhan juta kerana berat tekek tu 69 kilo.(kalo tak silap koi la)

    Kalo aokme ingat kesoh jarum emas yg pernah menggemporkan negara kite pd sekitor tahun 1992-93 dulu pun gitu jugek,maka ramai lah yg berkumpul di tepi jalanraya utk memetik rumput yg dikatakan boleh menjadi penawor penyakit AIDS..tak lama selepas tu dengor cerite khabor angin belake.

    Koi rase Begitu jugek dlm hal tekek ni,boleh dengar tp jangan terus percaya,tapi kalo sarang burung walit te koi percaye..wallahualam.

    * * * *

    Di kesempatan ni koi selitkan satu award pemberian dari rodong koi,seorg yg hensem dan bergaye.Orang Jerantut yg sentiase kool..

    Terima kasih buat rodong koi,merangkap juge seorg abang (abg angkat laa)hehe.. Yassin- akuanakpahang.blogspot kerana telah menghadiohkan koi award yg sempoi dan lawor nih.


    11 Mei 2010

    Berita baik buat sesetengah orang,berita buruk buat sesetengah spesis!

    Koi dengar harge cicak gergasi tgh melambung2!
    Rugi koi tak ambik gambo tekek tu sbb ada rodong koi tengah giat menangkap makhluk ni!

    Dari sumber rahsia yg boleh dipercayai, koi dapat tahu yg harge TEKEK di pasaran gelap mencicah rm40 satu gram! bior betui! kala sekilo??(rm40 X 1000 gram) huhu mahal tu! patutlah binatang tu dah pupus!.


    Nanti ada gambo koi update,TUNGGGUUUU...!

    Hehehe..sebenarnye koi tgh takde idea nak buat entry..ini je lah buat sementara ni yak?.

    BOIKOT TERUS BOIKOT!

    BOIKOT TERUS BOIKOT!
    Untuk saudara seagama ku di Palestin dan Demi Dia yg Maha Berkuasa

    Linkwithin

    Related Posts with Thumbnails

    Rekemenkan blog ini di wall FB anda :)

    Arkib koi:

    Selongkar blog ini