LIKE koianakpahang.blogspot di Facebook

17 Oktober 2010

Info menarik mengenai TEKEK,ToKEK,TEKO,TOKAY GECKO,TUCKTOO... part 3.

Salam semua rodong...

Lamanye tak update blog!..lama nye jugek tak menjengah blog kengkawan semua..maaf bebanyok weh..kalo nak cerite sebab nye banyok sangat,tapi yg utamanye mmg sebab kekeringan idea.Ni pun koi gagohkan jugek untuk menaip,kalo tidok mau tak berupdate lagi la jawabnye...

Tapi hari ni koi nak share satu cerite..bole?

Pada rodong yg pernoh membaca kisoh tekek dari posting sebelum ni maka ini adelah sambungannye..pade yg belum sile ke link kat bawoh.
http://koianakpahang.blogspot.com/2010/08/berita-baik-bagi-sestengah-orangberite.html

Tekek@tokek..
Ia sejenis hidupan reptilia yang hargenye boleh mencicah puluhan ribu ringgit jika betul cukup syarat nye..sangat sukar untuk ditangkap kerana beliau gemar berumah di dalam hutan sana.


Semua nye bermule bile ade kawan koi yg mencari buyer/pembeli yg sanggup membeli tekek kepunyaannye..dari situ la koi dapat segala info pasai tekek ni...antara yg koi dapat kumpul adelah...

  • tekek perlu duduk di dalam sangkor yg diperbuat dari kayu,plastik..sangkor besi adelah dilarang sama sekali,ini boleh menyebabkan beliau merajuk hati dan tidak mahu makan.
  • Jangan sentuh kulitnye semasa nak menangkap te,pandai2 la gune kan sauk ke,sarung tangan.
  • Elakkan dari di gigit oleh tekek..Jika aokme kena gigit nyawa aokme dihujung rambut!! antara hidup dan mati...50-50 kata orang asli bernama Man di Kg Sg Leleh,Lanchang.
  • Elakkan tekek dari menggigit kerana bila bisa dari gigitan nye keluor maka beratnye akan susut.Harga akan kurang la..
  • Tekek akan keluor dari habitatnye time hari lepas hujan dan mengeluorkan bunyi yg kuat.
  • Habitatnye didalam hutan,biase duduk dalam batang buruk,atas pokok,dll..mane yg jumpe dalam rumoh te mungkin cicok besor.
  • Harge bagi seekor tekek yg beratnye melebihi 350g boleh mencicah puluhan ribu RM, katanye sampai rm80K pun ander..namun pun gitu ander yg nak ambik untung dgn jd org tengoh..jadi hargenye dah kena ejas..dari rm15K ke rm30K ke rm40K hinggalah yg tertinggi..macam2 harge...pandai2 la nak menjualnye...nasihat koi satu..jangan saloh jual...kena pandai membida la.. :)
  • TEkek mengandung suatu zat aktif yang mempunyai sifat theurapetik.Fakta ini muncul seperti pada kejadian hempedu beruang yang ternyata juga mengandung zat aktif bersifat theurapetik.Zat aktif tersebut yang masih dalam tahap ujian tahap 1 telah menunjukkan hasil yang signifikan.
  • zat aktif yang diberi dengan nama IUPAC Tri-heksipentafenikol mempunyai sifat menghambat pertumbuhan kanser/metastasis sel kanser, melawan HIV dan H1N1 viral.-ade yg cakap pade air liurnye...wallahualam...sebab tu tekek yg nak di jual te kenalah hidup-hidup dan sehat walafiat
  • Tekek adalah sejenis reptila yang masuk ke dalam golongan cicak besar, suku Gekkonidae. Tokek rumah memiliki nama ilmiah Gekko gecko (Linnaeus, 1758). Dalam bahasa lain hewan ini disebut sebagai téko atau tekék (bahasa Jawa), tokék (bahasa Sunda), dan tokay gecko atau tucktoo (bahasa Inggris).
  • tekek yg beratnye bawoh dari 350gram di kategorikan sebagai tidak cukup matang untuk dijadikan ubat..tekek yg gini nilainye agok muroh.
  • Setiap tekek yg terjual akan diterbangkan ke luor negara,kemana?koi pun tak tahu...
  • Tekek suke makan cengkerik.
  • Tekek kuat merajuk.
  • Tekek  boleh mati jika beliau tidok mahu makan kerana merajuk..orang kabo cube letakkan dlm bekas kayu,dalam buluh dll...
  • Jika ade lagi info sila kongsikan di ruangan komen dibawoh te.

    Inilah tekek dari area Pahang...nampok besor,tapi setloh sekian lama di kurung dlm sangkor besi,maka beratnye susut..agok nye beliau merajuk...kesian.


    Ini pulok spesis tekek dari trengganu..koi jumpe gambo ni dalam internet..kulitnye meroh,matanye meroh...berbeza dgn spesis tekek di sini yg bermata hujau dan kulit celoreng hitam..katenye spesis meroh ni mempunyai harge yg lebih tggi..wallahualam. 

    Koleksi tekek rodong koi.ade yg berminat?hehe...

    Kalo nak cerite pasai Tekek ni sehari semalam tak abis lagi..bermacam kisoh nye weh,tak sanggup aokme membacanye .Cukup la dulu pasai tekek ni,kalo ander lagi kisoh menarik pasai makhluk Allah ni InsyaAllah akan koi update lan lagi..memadai la koi katakan yang haiwan ni memang tengah popular sangat sekarang ni,koi bimbang satu mase nanti spesis tekek ini akan pupus dari bumi pahang dek kerakusan peraih..

    Mungkin kerajaan boleh pikirkan projek ternakan tekek dalam sangkor pulok lepas ni,kalo ade, koi la orang pertama nak turut serta projek te..ok ape cadangan koi te?gone te rodong?Kalo betui boleh jadi penawor HIV,kanser,h1n1 te kire boleh mendtangkan pendapatan lumayan jugek kpd kerajaan.. :)

    Semua cerite2 dan kisoh mengenai tekek ni belum dpat koi sahihkan lagi akan kebenarannye..kalo ade rodong yg ade cerite baru bole la kongsi di ruangan komen di bawoh te..

    Allah jua lah Yang Maha Mengetahui.

    INFO TAMBAHAN

    Entry ini adelah sambungan dari yg ini weh..klik la.



    **Terima kasih buat semua yg respon kepada posting sebelum ni,komen dan pendapat aokme amat koi hargai..terima kasih weh.

    tambahan baru : Untuk mereka yg berminat menternok tekek ni aokme sila ke link bawoh te..



    13 ulasan:

    akuanakpahang berkata...

    Org biasa di war2kan tekek hok warna meroh tu aje tekek pahang kita ada regenya juge ker?

    Mazru Majid berkata...

    Yassin...

    Gitu lah yg koi dengornye,tak kire mata ijau ke meroh,ander harge belake skrg..wallahualam

    Mimie.Candy Cane berkata...

    eeeeiiiiii.....meremang bulu roma koi tengok nate nihhh....geliiiiiiiiiiiiii.........
    seriau rase..

    aok nk bela ke mazru?

    Mimie.Candy Cane berkata...

    tapi yang spesis ganu tu comel sikit..macam awek ganu jgak la...


    wink2 :P

    Mazru Majid berkata...

    @Mimie.Candy Cane

    mende nak geli kan mimie..jgn la aok pegang ,aok tengok jek!hehe

    Mazru Majid berkata...

    @Mimie.Candy Cane
    aroh spesis ganu te mmg tak dpt koi nafikan..betui sgt weh..hehe

    Cik SHiNJU berkata...

    koi nak join gek projek penternakan tekek dlm sgkar...kalau ade..huhuh

    Mazru Majid berkata...

    shinju...

    jom kite buat kertas kerja nak?hehe

    ummu berkata...

    salam saudara mazru
    saya pertama kali nampak dan jumpa cicak ni bila kawin dgn hubby,terkejut sgt ingatkan anak mengkarung,matanya besar.
    terjerit2 saya dibuatnya.tapi suami relaks je,dia siap cakap apa yang saya nampak tu boleh dikatakan kecik...

    bagus juga cadangan saudara,kertas kerja tu.

    ALoNa Cintamaniszlite berkata...

    salam orang koi..
    mintak izin ye kopi sedikit info utk taruk kat blog sy..
    insyaallah, sy tak lupa taruk kredit kat orang koi..ngee.
    Tima kasih..

    Mazru Majid berkata...

    @ummu

    kenapa tak di tangkap?bole jadi jutawan..wallahualam..

    Mazru Majid berkata...

    @ALoNa Cintamaniszlite
    wsalam..

    silakan.. :)

    j-QAF SK SULAIMAN berkata...

    Jual kat KL..Harga dapat tinggi

    BOIKOT TERUS BOIKOT!

    BOIKOT TERUS BOIKOT!
    Untuk saudara seagama ku di Palestin dan Demi Dia yg Maha Berkuasa

    Linkwithin

    Related Posts with Thumbnails

    Rekemenkan blog ini di wall FB anda :)

    Arkib koi:

    Selongkar blog ini