LIKE koianakpahang.blogspot di Facebook

1 Ogos 2013

Pencerobohan di Tasik Bera dan Mat Sesibo

Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas 980+- ekar(400 hektar) di kawasan tapak RAMSAR tasik Bera diantaranye termasuklah Mat Sesibo....
"Ceroboh hutan tu faham da koi...kitnye (tapi) RAMSAR te mende jadohnye pulok??" terpinga Mat Sersibo dibuatnye,bertamboh-tamboh dengan rasa malu pd diri sdri bila Mat Sesibo dapat tau menatang RAMSAR tu ade kena ngena dengan bab antarabangsa-antarabangsa nih..terase amat dirinye persis seekor katok yang duduk bawoh tempurung,dah la itu tempurung tu pulok jenis hat yang takde lubang di atasnye tu....namun dia redha.

Mat Sesibo terfikir mesti ramai lagi orang-orang dlm daeroh Bere hat tak tahu apa itu RAMSAR dan kaitannye dengan tasik bera'nye' itu..Dia yakin bukanlah dirinya sahaje yg persis makhluk dua alam yg hanya duduk bawoh tempurung buta...kalau ade yg tahu pasti ramai yg menceritekan tentang perkara ini di kedai2 kopi....tanpa melengahkan masa,Mat Sesibo pun onlinekan dirinye dan akhirnye beliau berjaya mengetahui secara asas apekah maksud RAMSAR dan apa pula fungsinya....dia membaca petikan2 yg dijumpainye ttg ramsar.....antara yg difahaminye seperti:

"Ramsar disertai oleh pelbagai lapisan masayarakat dari seluruh dunia dan telah ditubuhkan pada tahun 1971 di Ramsar,Iran yg dikenali sebagai Ramsar convention ketika itu...dari situ lah deme dpt nama ramsar itu rupenye... Misi utama dalam RAMSAR ialah Pemuliharaan dan penjagaan kawasan tanah lembab semulajadi spt tasik,paya,sungai dll....memandangksn TAsik bera adelah kawasan tanah lembab dan juga kawasan tadahan hujan semulajadi.. Ramsar telah mewartakan Tasik Bera dan kawasan sekelilingnye dibawah akta perlindungan mereka.Mereka telah menggariskan berbagai2 cara dalam memastikan habitat dan ekosistemnya tidak terganggu dan sentiasa terpelihara demi menjamin habitatnye sentiasa dalam keadaan baik dan dapat terus menjadikan Tasik Bera sebagai tempat pelbagai spesis haiwan,ikan dan juge tumbuhan fauna mendapatkan sumber pemakanan dan sekaligus Ramsar dapat menyumbangkan tenaga dalam proses penjagaan alam sekitar dgn kerjasama pihak berkuasa tempatan.

**kalau rase tak faham dengan penerangan koi di atas tentang RAMSAR dan kaitannye dgn Tasik Bera,boleh lah ke link ini dan ini...

Mat Sesibo tak malu menyamakan dirinye seperti seekor katok..(dalam gambar - Mati Katok) 

Aktiviti pencerobohan hutan yang berlaku di tapak Ramsar TasikBera yg heboh kuor kat TV3 bebaru ni melibatkan keluasan yg hampir 1000 ekar...hutan tu gondoi gitu hajek,ade pihak yg rajin nak tanam sawit pulok dalam kawasan tu,mungkin mereka memikirkan utk menggantikan kkayu kayan itu dgn pohon2 sawit fungsinye juge sama bukan?takkan pokok palma nak disamakan dgn pokok cengal,merbau,tualang??mesti tiap satu ade kepentingannye..Ahhhh!...Peniing kepala Mat memikirkan bagaimana pencerobohan tu BOLEH  berlaku dlm kawasan RAMSAR yg tahap dunia tu?? 
Bentaknye lagi "mungkinkan sipenceroboh tu adelah golongan professional?mereka sangat pakar dan terlatih dlm buat kerje....hinggekan seorgpun tak menyedari begitu luas kawasan hutan sudah terang menjadi padang jarak..
kalau tak disebabkan begitu,takkan lah tapak yg telah diwartakan sebagai khazanah semula jadi yang penting di DUNIA itu dapat merek cerobohi???siapekah mereka itu??? siape pulok yg nak dipersalohkan dlm hal ni??"gitulah gaduh hati Mat Sesibo,hati seorang pencinta alam semulajadi ciptaan Allah SWT.

Mat Sesibo faham sangat tabiat sesetengoh rodong-rodongnye bila berlaku je mende gini banyoklah yg mengeluorkan pendapat masing-masingnye nanti,yg paling dia tak kenan ialah sikap nak mencari salah orang...Dia sokmo berleter sengsorang sambil menoreh getah di kebun Pak Daud..."cukup-cukuplah asyik nak salahkan orang,kata orang ni makan rasuah lah,orang tu makan gaji buta la,dan mcam2 tohmahan hat deme lemporkan...setiap tuduhan deme tu boleh dikategorikan sebagai separa fitnoh."Gitulah rungut hati Mat Sesibo yg sokmonye penuh dengan kekecewaan.

Biarpun sebelum ni beliau umpamakan dirinye seperti katak bawoh tempurung buta dan suka merepek sorang-sorang...dia sokmo bersyukur kpd Allah krn mengurniakan nya hati yg hidup dgn cahaya kebenaranNya,dia sedor melalui cahaya itulah dia dapat menyuluh setiap terlebih dahulu setiap perlakuannye itu supaya dia boleh membezakan yang mana kah sifat si Iblis dan yg mana pulok sifat yg di ajar dek Nabi Muhammad SAW...sefahaman akalnye yg dangkal itu... bila dah suluh baru buleh kenal antara dua sifat tu tadi ...bile da kenal,takdelah nak mencari salah orang lain lagi bila selalu tersuluhkan dengan kesalahan-kesalahan diri sendiri.....

Gambar hiasan 

Mat Sesibo akan merepek sorang-sorang bila dia balik dari surau kampungnye...
 "KENAPA TAK cuba tanye kan diri sendiri sebelum nak menyalahkan mane2 pihak..renungkan kan dulu "pernah ke sedar bahawa tanggungjawab menjaga alam ciptaan Allah ni telah diamanahkanNya kepada kita semua?? kenape nak salahkan orang lagi??" bgitulah repekan Mat Sesibo mengingatkan dirinye sendiri disepanjang perjalanannye balik ke tempat diamnye....

 "Duduk di rumoh juge amannye,tenang dan mengasyikkan..."bisiknye tersengeh riang...biorpun rumoh Mat selayoknye bergelor reban ayam,namun itulah syurganya.......


*Adapun cerita ini adelah cerita rekaan semata-mata dan takde kena mengena dengan mane2 individu yg masih hidup ataupun yg sudah meninggal dunia.

16 Julai 2013

Ramadhan 1434H

8 Ramadhan 1434H



Dalam tak sedor rupenye dah seminggu kita berpuasa yek...begitulah masa yang senantiasa hidup dan melewati hari2 kita,selalu kita tak sedar ia berlalu,itulah hebatnya 'masa' ciptaan Allah..sedangkan setiap hari menunggu sangat masa untuk berbuka tu...hehehe...

Puasa bagi koi sebenornye mengajor insan untuk mengawal dan menjinakkan nafsu yang ada pada diri....nafsu perut(makan),nafsu mata,nafsu telinga,nafsu tangan dan kaki,nafsu lidah(kata2) dll...ia bagaikan pecahan bahagian2 nafsu... Cuba kita rangkum dan cantumkan ia...maka jadilah nafsu itu satu lembaga yg serupa seperti diri kita ini..ada kepala,badan,tangan dan kaki...bila diteropong lagi dgn halus,tahulah rupenye  nafsu itu adelah sebahagian dari diri sendiri dan bukanlah ia makluk asing dari planet lain...kecenderungan tiap2 nafsu itu berbeza2 dan berperingkat jua adenye..dengan melakukan ibadah berpuasa kpd Allah dapat kita mengenali nafsu2 ini.. kalau orang tua2 membahasakan anok yang degil dgn nama "iblis koreng,syetan koreng(korin),dll" ..koi rase maksud mereka ialah bukan kepada anak itu,tetapi memarahi sifat yg ade pada anoknye itu,iaitu sifat iblis/jin/syaitan/dll...sebab itulah digelarkannye dengan panggilan yg agok kasor dan bagi pendapat orang sekarang,kata2 mereka itu seperti kata orang yg tidak berilmu...hakikatnye tidak,mereka(org tua) penuh dengan kebijaksanaan dlm berkata2... begitulah halus kata orang tua2,sebenonye mereka berkias tentang sesuatu yang nyata tapi tak dapat dilihat secara kasar(Sifat),melainkan melihatnye dengan ilmu yg benar2 haq..wallohua'lam.


Agoknye beginilah Khayalan manusia tentang rupe Iblis durjana...

Adepun kesemua iblis dan syaitan itu di rantai oleh Allah di satu tempat yang menyeksakan...sebaik sahaja masuk 1 ramadhan malaikat2 Allah telah diperintahkan untuk menangkap segala syaitan2 dan kuncu2nye.Mereka dibelenggu dgn rantai dari rantai yang diperbuat besinya dari api nerakaa..sepurnama itu hiduplah cucu cicit Adam itu dengan aman tanpa gangguan2 dari syaitan2 durjana,adepun bagi orang yang beriman itu bisikan mereka tiada kedengaran lagi,kalaupun ade ia tiada upaya melepasi benteng2 kukuh  dan dipagari oleh malaikat2 Allah..namun pun begitu ade juge syaitan2 yg terlepas dari pemerhatian malaikat..kadang2 mereka berkumpulan dan ada juga yang lebih mahir berkerja secara berseorangan..dan yang lebih sadisnye pulok ialah mereka ni hidup di kalangan kita..

Ada yang mengatakan yang dibelengu pada bulan Ramadhan itu ialah sifat2 syaitan yang ade pada tiap2 insan itu...dan semua orang tahu makhluk yang suka melanggar dan ingkar akan perintah Allah ialah syaitan....andai kita ingkar dgn perintahNya,bukankah kita telah bertuhankan musuh kita yang nyata?
Kenangkan kembali ketika mana Allah memerintahkan semua malaikat sujud kepada Nabi Adam dan mereka semuanya patuh melainkan Azazil@Iblis yang enggan turut dengan perintah Allah itu..
Azazil menjadi buta dengan kehebatan yang ada pada dirinya ketika itu :
1)dilantik Allah sebagai penghulu segala malaikat
2)namanye tertera di pintu2 syurga
3)taat beribadah kepada Allah...
4)Rupa parasnya setanding Adam as...
sayangnye sebalik kehebatan2 itu...dia tak mengenal akan haq Allah...tertutup hijab pengetahuannye untuk mengenal haq Allah itu oleh dek kerana 'sanjungan,pujian yg dibisikkan kepada dirinye sendiri' bahawa dialah makhluk yang terbaik diantara yang terbaik diciptakan Allah Azza Wajalla....langsung terbitlah sikap riak,angkuh dan sombong pada dirinya..hinggakan tak dapaty mengenal antasra kaca dan permata...
ternyata sikapnya itu membinasakan dirinye sendiri dan kerana itu juge dia dilaknat Allah hingga ke akhirat......wallohua'lam,sekadar perkongsian shj.

Ade yang pernah memikirkan andai beinilah rupa sebenar syaitan?(gambor hiasan)


*Bermula diri ini mengenal kebolehan anggota diri..dan bermula kehambaan itu mengenal akan haq Allah..

Selamat berpuasa kepada semua rodong blog koi anak pahang...andai ade saloh dan silap dari tulisan di atas itu koi memohon ampun..sekador merepek menunggu waktu sahor je.. :)

Assalamualaikum.....


BOIKOT TERUS BOIKOT!

BOIKOT TERUS BOIKOT!
Untuk saudara seagama ku di Palestin dan Demi Dia yg Maha Berkuasa

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails

Rekemenkan blog ini di wall FB anda :)

Arkib koi:

Selongkar blog ini

Memuatkan ...