LIKE koianakpahang.blogspot di Facebook

9 Ogos 2010

Berita baik bagi sestengah orang,berite buruk bagi sesetengah spesis PT 2

Salam..
Entry ni sebenornye sambungan dari entry yg lepas..mane yg belum bace sile klik SINI 

Petikan dari KOMPAS-"Berhentilah mempermainkan tokek. Jika selama ini tokek cuma dijadikan bahan ledekan buat meramal cuaca, kini tokek justru menjadi buruan. Bahkan, santer beredar rumor, permintaan binatang melata ini sedang tinggi-tingginya. Meski pasarnya terbatas, bisnisnya tetap booming. Harga seekor tokek pun konon bisa sampai miliaran rupiah jika bobotnya mencapai satu kilogram per ekor." ........begitu petikan dari sebuah website dari Indonesia.

Semakin ramai yg memburu spesis cicok ni,kalo dulu takde yg nak peduli,tapi sekarang kelibat beliau(tekek) amatlah di nanti-nanti.Mungkin beliau tertanye-tanye kenapa kah beliau begitu berharge di pasaran gelap.Adakah kerana tubuh badan beliau itu boleh menjadi penawar penyakit?atau pun boleh menjadi penawar batin.Beliau tak mengerti.

Kenape...kenape aok kurung koi?

???

Mahal betui harge diri koi sekarang yak??


Ini lah tekek,spesis cicak besor yg menjadi buruan bagi sesetengah orang,dikatakan hargenye begitu mahal hingga boleh mencicoh pendapatan 4 angka sekilo.Huhu...bermakne,lagi besor lagi mahal lah hargenye.

Namun pun begitu,kesahihan mengenai harge tekek boleh mencicoh RM 4angka sekilogram tu adalah sedikit mengelirukan atau mungkin juge kisah ini benar..Ader sekali tu kuor dlm surat khabor mengatakan hargenye mencicah ke puluhan juta kerana berat tekek tu 69 kilo.(kalo tak silap koi la)

Kalo aokme ingat kesoh jarum emas yg pernah menggemporkan negara kite pd sekitor tahun 1992-93 dulu pun gitu jugek,maka ramai lah yg berkumpul di tepi jalanraya utk memetik rumput yg dikatakan boleh menjadi penawor penyakit AIDS..tak lama selepas tu dengor cerite khabor angin belake.

Koi rase Begitu jugek dlm hal tekek ni,boleh dengar tp jangan terus percaya,tapi kalo sarang burung walit te koi percaye..wallahualam.

* * * *

Di kesempatan ni koi selitkan satu award pemberian dari rodong koi,seorg yg hensem dan bergaye.Orang Jerantut yg sentiase kool..

Terima kasih buat rodong koi,merangkap juge seorg abang (abg angkat laa)hehe.. Yassin- akuanakpahang.blogspot kerana telah menghadiohkan koi award yg sempoi dan lawor nih.


4 ulasan:

piewahid berkata...

slm,
selamat bpuasa utk aok sekuarga. moga segala amal ibadah diberkati.

mcm2 hal org kita ni yak.

p/s- dulu2 heboh psl burung cenderawasih, kununnya mcm2'kelebihan' sampai ramai org kita syirik tak tentu psl sbb dek burung ter.

akuanakpahang berkata...

Org kita pantang dengor bender pelik sikit mula hura hara gamat satu kampung apa nasib deme :)

Terima kasih sudi menerima award hok tak seberpa drp kawan. Selamat berpuasa :) Hahaha dpt adik angkat kawan pagi nei hehehe :)

Mazru Majid berkata...

wsalam bang piewahid,

selamat berpuase jugek buat aokme sekeluarge..
koi ingat ramai yg sanggup keluor ribuan RM utk beli burung te..mudoh sgt percaye..sdgkan burung te burung biase jek,cume xde kat Malaysia je.

Mazru Majid berkata...

bang yasin,

heheh ye la aok,kecoh gitu ajer kalo mende pelik2 ni,suke sgt deme..

alhamdulillah dpt la koi sorg abng angkat secara rasminye..hehehe

BOIKOT TERUS BOIKOT!

BOIKOT TERUS BOIKOT!
Untuk saudara seagama ku di Palestin dan Demi Dia yg Maha Berkuasa

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails

Rekemenkan blog ini di wall FB anda :)

Arkib koi:

Selongkar blog ini