LIKE koianakpahang.blogspot di Facebook

8 Januari 2012

Ikan sungai memang marveles.

Salam....

Ikan tilan,ade yang makan dan ade jugek hat yg tak makan.Fizikalnye seakan belut,tapi dgn corak pada badannye tu membuatkan ramei hat serender nak makan,koi tak nafikan sebijik gaye ulor sawe.

Sebenornye ikan tilan nih sedat kalo digoreng garing dan dimakan panas-panas.Kalo disebeloh ulu renggol (Raub) deme lebih suke kala ikan ini dijadikan gulei asam rom.

Ikan ni banyok di sungei2 air tawor.Kalo di kampong koi nih,banyok jugek di sungei Triang.Yang cemuh nye kala ikan ni makan umpan kail.Ape tidoknye,habis ditelannye mata kail tu,nak tak nak kena potong lah perambut(tali tangsi)  yg ngikat mata te,kalo nak keluorkan jugek terpakselah gunekan alat sperti playor ke,tak pun beloh je lah perutnye..


Ini pulok ikan laih,ikan laih ni bermusim jugek.Rase dagingnye hat tender n juicy tu boleh membuatkan sesiape je hat menjamohnye akan nak lagi.Sekarang ni musim laih di daeroh kome,umpannye cacing pun boleh,Kalo nak merioh gune umpan anok kerengge atau pun kelkatu te.Kena aroh nye mmg jenuh lah nyembat ikan laih.Bagi koi Ikan ni paling sedat 
kalo goreng garing gitu hajek.Ikan ni jugek takde sengat dan tulangnye pun tak seperti ikan lampam te,spesis ikan tapoh kot nih,kalo besor sikit drpad laih nih ikan gohok,besor dari gohok ikan belida dan paling besor sekali tapoh.Bentuk mereke mmg serupe cume saiz te lah hat membezakan spesisnye.Ikan tapoh yg paling besor ade di tasik Chini iaitu sebesor bas sekoloh...wallahualam.

sekian.

11 ulasan:

relevan Sokmo berkata...

Ada mungkus buat perkasam hulur2 kome ketek..

OrangTasek berkata...

ikan laih...sungai serting pun banyok jugok wehh... ikan tilan rakus sungguh bedal umpan..hehehe...jenuh nok membalasnya..

Nizam berkata...

Popaleh banyoknye weh laih.Di kene ke luboknye betol ter.Ikan tilan koi gemor buat masok meroh.Popaleh sedaknye di.

Mazru Majid berkata...

Relevan - InsyaAllah...turun2 lah ke Bera nih brg semalam dua bang....

Mazru Majid berkata...

Nizam- kalo aok nak ngail laih moh koi bawokkan ke luboknye.....ikan tilan te kalo aok nak bnyk jom ikut koi tido d sg Bera....

zulkbo berkata...

salam..
adehh..dah rupa
macam ulor tu..
tapi dah bakor
sedap je :)

Mazru Majid berkata...

wslm

Tula pasei,tp manis dgingnye..buat2 x nampok je lah.. :D

:: hayati :: berkata...

a`ah ler ikan tilan tu corak badan dia mcm ular sawe

Mazru Majid berkata...

hahaha,coraknye ajer tp ia ttp seekor ikan.

Syaifuddin berkata...

follow blog awok ..paleh yak ! banyok betul ikan ngelupor dalang beseng ke beldi te ?

Mazru Majid berkata...

Din...

Ikan la te weh...

BOIKOT TERUS BOIKOT!

BOIKOT TERUS BOIKOT!
Untuk saudara seagama ku di Palestin dan Demi Dia yg Maha Berkuasa

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails

Rekemenkan blog ini di wall FB anda :)

Arkib koi:

Selongkar blog ini