LIKE koianakpahang.blogspot di Facebook

13 September 2011

Ikan kelisa gergasi di Tasik Bera!!

Salam...

tajuk mau gempak...hehe

Seingat koi kali terakhir koi ke tasik Bera adalah pada tahun lepas pada bulan puasa,koi saja la berjalan ke situ memandangkan banyok kenangan alam remaja koi di tasik Bera ni............
Baru ni koi pergi lagi sekador utk mengisi masa lapang.terkanjat(shock) juge koi melihat perubahan drastik yang sudoh berlaku di tasik ini.

Apa kata aokme tengok je la gambo2 nih utk mendapatkan gambaran di tasik Bera sekarang...layanzzzzz!

Laluan pejalan kaki disediakan,aokme boleh la berjalan kaki dan menikmati permandangan yg mendamaikan te...laluan ni seakan mengelilingi separuh bahagian tasik bera..letih jugek la koi menapok.

Ni pulok jeti yg baru menggantikan jeti kayu sebelum nye..boleh sampai ke tengah tasik..betul2 tang lubuk keruing...nak mancing pun best..kaki pancing best la..aokme perati kan bawoh tu ade pelantor tempat nak turun naik bot atau nak diving ke...seronok ek?


Permandangan dari atas jeti..berbaloi kan?terus ke tengoh tasik...tapi kalo bawok budok tu kena perati kan..bimbang jugek jatuh ke air...tinggi tuuu....gayat!

Kebiruan air tasik Bera masih lagi seperti dulu-dulu..tenang,damai je rasanye bila peratikan air tasik te...jernih jugek..geram nak terjun..tapi segan pulok,sebab belakang jeti tu terletoknye resort.Kalo aokme ade bercadang nak bermalam dan mengalami suasana malam di tasik Bera,boleh la menyewa kat resort te.. berapa puloh/ratus ringgit la satu malam agoknye...hm...tak sempat koi bertanye.


Pelantor ni disediakan betul2 dibawoh dan bersebelahan kanan dari jeti te..luas jugek,bole la parking baring2 kalo ari malam..best giler...kalo ade rezeki nak jugek koi bermalam di sini...syok gek dengor tangkapan dan libasan ikan bilut dan tapoh pada malam hari,kuat sungguh bunyinye macam org tengah terjun ke air..kecebuss!!.....lama doh tak menghayati suasana di tasik bera..menginsafkan weh..moh la sekali..tempat pun dah di sediakan....ke gone?asyik turun kuantan je...sesekali meh ke Bera ni....


rasa taknak balik pun ade jugek..seronok..koi ni jenis tak boleh tengok air..rase nak terjun je..petang tu koi tengok ramai jugek yg tengah memancingnye..bot banyok di sediakan..mungkin nak kena sewa te,brp ringgit sejam koi tak pasti..jaket keselamatan pun ander di sediakan jugek..keselamatan no 1 ye dok?hehe...pelancong dari Timor-Timor agoknye te.


Tak sokmo aokme dapat bergambo dengan bapok segala arowana nih...mungkin ni la maskot tasik bera..ikan kelisa(bukan orang te)..setau koi mmg banyok ikan kelisa yg menghuni dlm tasik bera..hehe..orang dlm gambo te tidok koi kenali..tibe2 je ander nyibuk kat situ..hehee

Begitulah sepetang di tasik Bera..ade dah hajat nak datang lagi sekali..orang pun ramai yg datang bawok bebudok,anok dan bini...sesuai la kala nak berkeloh ke,santai2 petang,nak memancing dan berjoging pun boleh...banyok lagi tempat menarik di tasik bera ni,sesetengohnye tak sempat koi nak ambik gambo,aokme kena datang sendiri la kalo nak puas hati...koi ni promote te promote jugek..tapi kebersihan tasik Bera perlu la dijage bersama..frust jugek nengok tin minuman terapung tepi tasik te..mungkin pihak resort akan membersihkannye semula, tapi sampai bile nak harapkan orang menjaga segalanye utk kite,takkan kebersihan pun tak boleh nak jage sendiri....ke gone?
*Moh ke tasik Bera..............kalo pergi tahun lepas terasa ke ralat nye te,TAPI tahun ni insyaAllah tasik bera akan buat come back antara lokasi pelancongan yg mesti dikunjungi di negeri Pahang....moh deras wehhh.!hehe..selamat datang ke Tasik Bera..(promo)

**Kalo Temerloh bandor ikan patin,Maran bandor ayam kampung...Bera ??bandor Kelisa ok dak?tak pun bandor "jgn ke tidok"...hahaha..

6 ulasan:

akuanakpahang berkata...

Salam , padohlah mehelnya yak ikan kelise te kalau dijual yak :)

zulkbo berkata...

salam..
popaleh..bapok punye
besor ikan kayu tu yak?
he he..

:: hayati :: berkata...

asslmkm aok, slmt ari ry, mf zahir batin yer..

oh ye, aok mancing ke x sane???

:: hayati :: berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
CekWa berkata...

makin cantek dah yak kat tasik bera, beberapa tahun dulu gi sana....!ander jmpa naga dak?

Nizam berkata...

Sedak kelisa ni.Gamoknye rase duit....

BOIKOT TERUS BOIKOT!

BOIKOT TERUS BOIKOT!
Untuk saudara seagama ku di Palestin dan Demi Dia yg Maha Berkuasa

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails

Rekemenkan blog ini di wall FB anda :)

Arkib koi:

Selongkar blog ini