LIKE koianakpahang.blogspot di Facebook

11 November 2010

Tragedi berdaroh di Sg Lui...

Salam...

Siape tahu peristiwa ape yg berlaku di Sungai Lui pada tarikh 8 Dec 1942?...koi rase ramai yg tak tahu dari yg tahu..meh kite bagi sama2 tahu..

Baru ni koi melalui kawasan Sg Lui dlm daeroh Jempol,Negeri Sembilan..
dekat kawasan te aokme perasan dok ander satu tugu peringatan?pada yg pernah melalui kawasan te mesti perasan sbb ander keris besor tercacok di tepi jalan.Kerap sangat koi lalu kat situ tapi tak terlintas pulok koi nak singgoh..nak jadi ceritenye koi singgah sekejap dan ambik satu dua gambor di tempat te..
Jadi ini lah gambornye....

Saja koi nak kongsi gambo ni dgn semua..

Klik gambo utk baca kisoh yg tercatit pada tugu te..


Siapa sangka di kawasan yg agok terpencil ini pernoh berlakunye pembunuhan beramai-ramai oleh askar Jepun..peristiwa begini boleh  diambik iktibor..

*Ucapan takziah kepada kaum keluarge@waris mangsa yg terkorban pada tarikh hitam itu,adepun koi tahu kisoh ini akan berkubur jugek satu hari nanti..

12 ulasan:

akuanakpahang berkata...

Askor jepun nie berantu jahatnya.
Padanlah deme tinggal ker kita antu jepun :)

MRV berkata...

mcm2x koi dengor citer seram kiat tempat nie...

cemomoi berkata...

pnoh lalu tapi tak pnoh singgoh

Cik SHiNJU berkata...

Salam..

koi ingtkan Sg Lui kat Pahang sbb Aizat yang nyanyi..huhuh..Maklumlah,aboh dia kan org raub.

Takziah utk semua yang menjadi mangsa kekejaman
japan tersebut.Semoga kita tak lupa sejarah!

relevan berkata...

Kerap juga lalu dini..tapi cuma jeling jeling je tak pernah singgah..

Mazru Majid berkata...

@akuanakpahang
banyok la kisoh hantu jepun takm berkepale di tempat kite ni..haha

Mazru Majid berkata...

@MRV
apa kate kite buat dokumentari seram sekali kat sini nak?ape pndpt aok cikgu?hehe

Mazru Majid berkata...

@cemomoi
ye la weh..koi pun selama ni lalu je,takde pasai nak singgoh..

Mazru Majid berkata...

@Cik SHiNJUwsalam...
laa..aok pandu ke aizat te ngape weh..hahaha...
sejarah sbgai pedoman

Mazru Majid berkata...

@relevan
aok sama la dgn chemomoi te weh..

Nerzhul berkata...

koi ingat sg lui ande di raub je...jempol pon ande yek..

Jejaka Desa berkata...

Ande juge de sane Sg Lui...

BOIKOT TERUS BOIKOT!

BOIKOT TERUS BOIKOT!
Untuk saudara seagama ku di Palestin dan Demi Dia yg Maha Berkuasa

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails

Rekemenkan blog ini di wall FB anda :)

Arkib koi:

Selongkar blog ini