LIKE koianakpahang.blogspot di Facebook

8 November 2010

Luas lagi ke hutan di Pahang?+tahniah rahimin!hehe...

Salam..

First koi nak ucapkan Selamat dan tahniah kepada rahimin yg telah pun selamat di ijabkabulkan pada hari semalam..walaupun koi tak dapat menghadiri majlis kenduri kahwin beliau,koi dapt rasakan beliau begitu hebat di malam pertama nya...hehehe.....tahniah Min..semuge kekal ke akhir hayat.Amin....

Ok..baru ni koi sempat ke hutan kawasan Telemong,karak...kalo sebelum ni kawasan telemong adalah salah satu kawasan yg boleh koi kategorikan sebagai salah satu "Hutan yg mesti dikunjungi" di Pahang kerana keadaan hutan yg belum di jarah,air sungai yg jernih,cetek dan berbatu2,kawasan berbukit bukau yg amat indah sekali!sekali aokme sampai ke puncak bukit telemong aokme akn dpt melihat lambaian pucuk2 pokok meranti,merbau,keruing,tualang dan berbagai lg spesis kayu glamer..nun dari jauh aokme boleh lihat air terjun yg memutih jatuh dari entah mana..Subhanallah...itulah ungkapan pertama yg keluor dari mulut sesiapa shj yg melihat keindahan alam di situ.......


Air terjun pelangi di Sungai Lembing Pahang..foto menakjubkan ini hasil sumbangan saudara acham kepada semua warga Pahang...sayangilah alam semula jadi kata nya..

Tapi sayang.....kalau dulu keruing,meranti,merbau dan sgl jenis kaum pokok yg dulu megah berdiri di situ,kini dah terbaring di matau...menunggu masa utk di proses menjadi kayu komersil 1x2,2x4 atau pun beluti 4x4...tak pun jadi papan lapis buat lantai atau dinding kongsi.
kalau dulu air sungei nye jernih sejuk dan konfim ngeletor kalo terkena kulit kini keruh dan berkeladok hasil dari aktiviti pembalakan..tak koi nafikan koi dulu pun pernah cari makan dgn kerja pembalakan,tapi kini koi rasakan kerja pembalakan ni hanyalah demi wang dan keuntungan dlm masa singkat(juge banyok suap di sana-sini)..sedangkan proses pemulihan alam itu sendiri memakan masa ratusan malah ribuan tahun utk kembali seperti sediakala..Amat rugilah generasi akan datang bila payoh amat nak jumpe hutan di Pahang ni lagi.

Lagi satu foto dari acham...terima kasih kerana sempat merakamkan keindahan air terjun pelangi utk generasi yg akan datang... siape orang pahang yg belum pernah sampai ke sini??info??


Berapa luas kah lagi hutan di negeri ini?kebanyakan tempat yang telah koi pergi semua nye dah di jarah...sedih.

**terima kasih banyok kepada achamfoto krn mengizinkan koi buat posting dgn menggunakan foto dari koleksi beliau..

20 ulasan:

zulkbo berkata...

salam..
betul tu..sayangilah
hutan anda sebelum terlambat

Hisyam Muhibah berkata...

salam.
hutan perlu diwarisi kepada generasi akan datang.
sama2lah kita memeliharanya

akuanakpahang berkata...

Salam rodong.
Kawan tak reti nok cakap juga dah pasal bender ini yang pasti kawan amat simpati dgn nasib hutan kita.

Harap yang duduk diatas nun jgn pandai bercakap aje. Kita yang di bawah tukang tengok :(

relevan berkata...

Hutan dah banyak kena taroh dah..sana sinun bukit bakau dah jadi gondol..

Tak sempat kome nak jadi tokey balak..

ummu berkata...

Salam Bro
bagi saya, Pahang kaya dgn flora fauna
boleh majukan ekopelancongan
pahang sangat indah dan cantik
terus jatuh cinta,:)

cemomoi berkata...

tempat koi pon dah abih kena jarah, signboard hutan simpan kekal pon dok tergolek gitu aje...

Cik SHiNJU berkata...

Koi ingtkan MB Phg ni prihatin sgt...
Siap bwk heli lagi tinjau hutan2 kat Phg nih..

hai berkata...

pahang mmg kaya ngan sumber alam semulajadi....baik laut,sg,pulau,tasik....tapi buat sementara ni takut nak mandi kat air terjun pas byk sgt kes kencing tikus!!

Cikgu Jang .. berkata...

yg mengerjakan khazanah hutanpun org yag ada nama dan kedudukan...yg kononnya berjuang utk negara..

Baim Mendoza berkata...

first time nengok pelangi dekat-dekat..huhuhu
x tau la plak kat sg.lembing ader ayor tojun,,,yg koi tau ader lombong jer...huhuhu
mst pegi!!!!

Mazru Majid berkata...

@zulkbo
koi syg sgt weh...

Mazru Majid berkata...

@Hisyam Muhibah

wsalam..
betul sangat tu,sama2 la kite...dan koi harap biorlah tulus kite memliharanye

Mazru Majid berkata...

@akuanakpahang

masih ada masa lagi utk kite buat kempen kesedaran mengenai alaam sekitar dan hutan di pahang utk generasi akn dtg..

moh kite,paling tidok ni la sumbangan kite.

Mazru Majid berkata...

@relevan

ye weh..rata da di taroh..tak caya pergi ke cameron highland

Mazru Majid berkata...

@ummu
hujan emas di negeri org..hujan batu di negeri sdr,thanks ummu...

Mazru Majid berkata...

@cemomoi
tempat aok,tempat koi jugek...hehe

Mazru Majid berkata...

@Cik SHiNJU
tak payoh naik heli kalo nak jadi prihatin..naik basikol pun boleh..ke gone?

Mazru Majid berkata...

@hai

hahaha..ye tak ye jugek weh..kena hati2 la!

Mazru Majid berkata...

@Cikgu Jang ..

no komen..tp gitulah desas desusnye...

Mazru Majid berkata...

@Baim Mendoza

pergi jgn tak pergi!! hahaha jaga kebersihan tu jgn lupe..hehe

BOIKOT TERUS BOIKOT!

BOIKOT TERUS BOIKOT!
Untuk saudara seagama ku di Palestin dan Demi Dia yg Maha Berkuasa

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails

Rekemenkan blog ini di wall FB anda :)

Arkib koi:

Selongkar blog ini