LIKE koianakpahang.blogspot di Facebook

1 Mac 2011

Udang galoh Sg Triang

Salam rodong...

Hari ni selain dari kisoh udang te,koi jugek nak kenalkan kat aokme Sahabat baik yg juge berpangkat sepupu dgn koi..Kome berkawan dari zaman kenit hinggalah ke sekarang,nama beliau Ahmad Bohari b Abu..tp koi lebih senang memanggil beliau dgn panggilan bob shj..dari kecik kome masuk sekolah rendoh sama2,kemudian belajor pulok ke sekoloh menengoh pun sma2,zaman bujang begitu jugek dan sampai lah bile masing2 dah ander anok pun masih lagi berodong macam dulu2 te la..Alhamdulillah..


Bob bergambo dengan udang galoh tangkapannye..senyum ke telinge rodong..Caya sama LU!

Dari zaman budok hinggelah ke sekarang dia memang berminat dan sekaligus mujur(lucky) sgt dalam aktiviti memancing...koi pun minat jugek,tapi tidoklah semujur bob..,kalo kome pergi mengail,dia mesti akan dapat ikan@udang sedangkan rodong lain masih lagi ternganga menunggu ikan nguteh..tapi tu la,semua ni rezeki memasing..

 ramai yang cakap sungei yg banyok udang maka banyoklah buaye,tak nafikan sg Triang ni jugek adelah salah satu sg yg banyok buaye..kalo dulu-dulu buaye cukup banyok kat sg ni..tapi sekarang da payoh nak jumpe sbb da pupus,kerana aktiviti pemburuan buaye dek orang kampung kerayong dan sekitornye..

Harge udang galoh jugek amat mahal kalo dijual kat peraih,pengusaha restoran dll..dari maklumat yang koi dapat ,hargenye boleh cicah sekitor RM60-65 sekilo... Mahal tu weh,bayangkan kalo aokme boleh dapt 3-4 kilo sehari,memang berbaloi..Dari gambo di ats te,aokme agok2 udang yang Bob pegang te ander ke dok dalam sekilo?kalo takde pun,dekat-dekat sekilo gek te..dari agakan koi la te..hahaha.

Sebenornye aktiviti mencari ikan@udang memang dah lama sebati dengan jiwa orang Kampung Kerayong dan tak dpat nak dipisahkan lagi,dari yang sekador nak mengisi mase lapang hinggelah yg nak buat sumber pendapatan,maka sg Triang ni lah tempatnye..

**Sumber gambo dari FB Bob....terima kasih weh,semuge aok sukses sokmo dlm ape jua yg aok kerjakan..

21 ulasan:

Nerzhul berkata...

hui besornye sepit biru...

Mr V berkata...

besor nye...udang galoh sungai triang yek..

achik ezam berkata...

perghhhh mantopppppp bang!!!

masak cili sedap neh...

cemomoi berkata...

patut la koi mancing kat guai dah tak ande udang... lari ke sungai triang rupanya

Tuan Din berkata...

Udang tu dalam 200-250 gram sekor...
paling besor koi dapat 250gram kat sg Triang..

relevan berkata...

Paleh..sedak tu..orang gaut tak boleh makan udang ..

endiem berkata...

pah paleh weh..

Mazru Majid berkata...

@Nerzhul

bapok weh...

Mazru Majid berkata...

@Mr V dagingnye pun sodapp..manis je

Mazru Majid berkata...

@achik ezam hm..goreng pun sodapppppp

Mazru Majid berkata...

@cemomoi hehehe...nyedap ke citer je koi te weh

Mazru Majid berkata...

@Tuan Din ye ke weh..kena 3 ekor gaye gitu sedat la

Mazru Majid berkata...

@relevan koi baru tau org gaut tak bole mkn udang galoh weh

Mazru Majid berkata...

@endiem besor yak

Jejaka Desa berkata...

Dari nyedak ke perut cine baik nyedak ke perut sendiri.Tak nok koi menjual kala dapat.

Tuan Din berkata...

yer.. kalu kite pasang Lukoh baru boleh dapat banyok... mancing nie payoh sikit...

Yastro berkata...

Banyok ke udang galah kt sg Triang tu?
Kwn koi tok penoh citer lak kat triang ande udang galoh...

huhu masak lomak cili api peberet koi tuuu...

Faizal Ej berkata...

Sg triang beloh mana weh?....koi tau baung jek banyok kat situ

Mazru Majid berkata...

sg Triang banyok udang...

aok ce cari aroh lubok2 sebeloh kiambang te..

Mazru Majid berkata...

tuan Din...

kala mancing ni nakkan thrill te..tp kala nak tengok banyoknye udang si Sg Triang ni moh kite tunggu jermai di sg triang..kala musimnye sekali putor atau angkat jermai tu,paling ckit sekilo...


Yastro

Banyok weh...kalau dulu-dulu,buaye pun banyok sg triang ni...orang tua kabo udang ni kutu buaye..

Mazru Majid berkata...

Jejaka Desa..

kite hat payoh dpt ni mmg tak jual..tp bagi diaorg yang sokmo dpt semalaman berkilo2 te jadi pendapatan weh...

BOIKOT TERUS BOIKOT!

BOIKOT TERUS BOIKOT!
Untuk saudara seagama ku di Palestin dan Demi Dia yg Maha Berkuasa

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails

Rekemenkan blog ini di wall FB anda :)

Arkib koi:

Selongkar blog ini