LIKE koianakpahang.blogspot di Facebook

22 September 2009

BERAYE LAGI TAHUN NI KOI DGN AOK.

Asalamualaikum,

Raye pertama memang merioh,rumoh uwan koi yg selama ni ander dua tiga puntung je manusianye kini dah penuh sampai berhimpit-himpit,ade yg berlaga bahu,ander yang berlaga punggung dan ander jugek yang cemas berlaga kepala.Merioh betui gaya tak dapat dibendung lagi,dgn sanak sedara yg selama ni jarang nampak batang idung mule lah balik kampung dgn keta baru,moto baru,tayo baru,kasut baru eh boleh kate semuanye baru belake lah..kate org kampong ni bau kedai te tak ilang lagi..



Kala yg pompuan kang tak mudohlah,berjerembai rantai emas..kain tudung berbagai warna,rase macam duduk kedai jual tudung pun ander gek,ander yg selimpang ke kiri dan ander gek yg selimpang ke kanan,yang karan rambut pun ander...kala yg lelaki nye kang baju melayu butang jek cemas 18 biji,punyelah menyambut kedatangan syawal dgn penuh khusyuk sekali.Alhamdulillah Syukur..bagi koi tu satu rahmat dari Allah,bukan selalu dapat bertepuk tampor dengan sedare mare,maklum je lah koi ni bnayok mase abis di kampung je..dari kenit sampai la dah ander anok.PURE punye org kampung..Bangga betui rasenye..hehhe


Masa yg paling istimewa adalah saat bersalaman memohon kemaafan sesama keluarge,ade yg menangis-nangis..meleleh jek air mate nye..sampai koi pulok naik sedih nengok nye,berpeluk cium dgn uwan dan aki,emak dan ayah,abg dan adik,dgn anak sedara dan cucu/cicit ...kasih sayang mmg nye ander dalam diri kite memasing,cume kenapa masa saat nyambut raye je kite baru nak luah kan perasaan ikhlas tu yak?aokme pernah dak terpikir?

Alangkah hebatnye kala kite amalkan selalu,kenapa nak tunggu raye barulah kite nak mintak ampun dan maaf yak?ape lah salahnye selain hari raye kite buat macam tu,(kit nye jgn la raye deepavali pulok!!).....tentu sejuk hati emak kite,senang hati ayah kite,kite pun amanlah di dunia ni dgn redha mok ayoh,insyaAllah..


Abis jek sesi bersalaman,mula lah berduyun ke tanah perkuburan,termasuklah koi sekali melawat mereka yg dah meninggalkan kite sementara atas dunia ni,sana sok jumpe jugek..koi pun terpikir lagi masa te,ngape lah koi tak datang sokmo ke sini,paling tidok pun ander gek timbul keinsafan utk koi sendri,nyambil te boleh gek sedekahkan ape yg patut buat sedara2 kite..ngape koi nak tunggu raye baru nak kemari?


Walaucamne pun raye kali ni tetap hebat spt yg sebelumnye,jumpe rodong-rodong sepermainan,sma nakal je mase kenit-kenit arite,alhamdulillah semuanye dah berkerjaya,dah berumoh tangga..kala dulu time raye gini berambat lah nyetat motor kapcai pergi beraye ke Felda gugusan Bera nuu..bukannye beraye rumoh sedara ke ape,kit nye pergi beraye dan membilang rumoh makwe-makwe Felda..fuhhh mmg kenangan betui te,bappook galokknye mase tengoh jaraslah kate org tue,hahaha..


Kala KOI MEREPEK lg ni haruslah aokme letih membacanye,eloklah koi berenti dulu.



dALAM kite bergembire jgn lah lupe pd mereka yg memerlukan bantuan kite dan mereka yg kehilangan orang2 yg tersayang..








5 ulasan:

relevan berkata...

Teringat masa muda2 dulu weh..p konvoi rumah awek..he he..salam2 lembut jer tangan..bapak dia jeling semcm..he he

al-mankaraqi berkata...

moleknyer rayer ni di sambut selamer 2 tahun.........banyok tempat tok dan pegi kalar sengkat ngat gini....

mazru(9m2mzr) berkata...

relevan..hehehe,ye wehh...maklum la beraye mesti lah kena salam2 ye dok..hehehe,tinggal kenangan je lah.


usop..mengkala raye selama dua tahun mmg letihlah makan lemang dgn kue baulu...

Cikgu Jang .. berkata...

bale awok, kg awok macam kg koi jugak. mengkala kalu hari biasa, takde dengor ke bunyi lain kalu tak bunyi ayam, burung, je...pastu nok jumpe org pun payoh...tapi kalau hari raye, usoh cite le...popalih tok putus2 org datang umah uwan koinya...toh sape2 koi tok kenei lalu...

mazru(9m2mzr) berkata...

cikgu jang..

Tu lah,koi pun gitu gek,kalo tiap bulan dapat kumpul sekali paste bermaafan kannye best..

Kemungkinan berlaku perkara te ander,kitnye haruslah 2% je dari 100%
gamok koi...

BOIKOT TERUS BOIKOT!

BOIKOT TERUS BOIKOT!
Untuk saudara seagama ku di Palestin dan Demi Dia yg Maha Berkuasa

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails

Rekemenkan blog ini di wall FB anda :)

Arkib koi:

Selongkar blog ini