LIKE koianakpahang.blogspot di Facebook

14 Mac 2012

Bagi free pun tak nak?

Assalamualaikum..

Baung kederak.....Ikan ni banyok hidup di sungai Pahang.Boleh koi katakan ikan ini tidoklah seglamer ikan patin,ikan baung atau kelah.Contohnya kalau nak dibandingkan ikan baung kederak dengan ikan baung akor,hargenye amatlah jauh berbeza.Apa taknye baung akar boleh mencicah RM30++ sekilogram,manakala ikan kederak ni kadang tu free pun orang tak nak.begitulah sedangnya ikan ni tak mendapat tempat dikalangan penduduk tempatan.Mungkin kerana rupanya yang ganas itu menakutkan sesiapa sahaje yang hendak jadikan dia lauk.

Kalo saintis teory evolusi tengok ikan ni,mau dia cakap yang ia adalah berasal daripada seekor dinosour kemudian berevolusi kepada seekor ikan!........Seposen habuk koi tak percaya sebab dah rupenye begitu.Dan tak semua perkara tu wajib ada penjelasan hanya untuk memuaskan hati diaorang.Puncanya kerana akal deme tak dapat terima dan percaya akan kuasa Yang Maha Mencipta.


Kalau di tempat lain nama nye ikan duri kot?ke belukang?
 tapi rupe memang ganas,ala-ala makhluk pra sejarah pun ada.

Tapi di setengah tempat di Pahang,ikan ini boleh dikategorikan sebagai ikan yang ada harge pulok!
Dari bualan dengan rodong kaki ikan,dia cakap ikan ni dijual dek peraih dengan harga sekitor rm25++ di kawsan Raub dan mungkin jugek di area Lipis.<--wallahua'lam krn cuma kabor orang.
Kenapa ikan ini menjadi begitu mahal?Koi rasa,ini kerana deme tahu cara nak memasak ikan baung kederak.Lain ceritenye di daerah kome,yang kebanyakannye fokus kepada ikan patin,mungkin kerana rupanya yang comel dan mesra alam membuatkan ia mudoh dimakan.

Ape sekalipun,tiap makhluk Allah pasti ada keistimewaan masing-masing dan of coz baung kederak tak terkecuali.Subhanallah...

Bersyukur amat dilahirkan dinegeri Pahang,dari tanoh hat subor hinggalah air sungai yg mengalir,bersamanya ada 1001 rezeki dari Ilahi.Bukan je di Pahang,malah semestinye di Malaysia kite ni,rezeki dari Nya melimpah-limpoh.Sampai baung kederak orang nak bagi free pun tak nak.Bayangkan lah! hehe..

Udang galoh seperti ini banyok dalam sungai-sungai di Pahang.

Sebenarnya nak menjadi rezeki kite,apasalahnya kite ambik je bawak balik..lepas tu suruh orang umoh siang@belah perut.Kalau orang umoh tak pandai nak uruskannya,simpan je dalam peti ais.Tahu-tahu tahun depan dah keras serupe batu nisan duk beku sampai sudoh dalam peti ais.Hehehehe...nasib aok lah kederak.

Ikan laih,antara ikan sungai yang menjadi kegilaan penggemar ikan air tawor di Pahang.



Limpahan rezeki Nya..teka ikan ape?

**Gambor-gambor ikan ini dirakam di Kampong Kerayong,Pahang Darul Makmor. 

8 ulasan:

hai berkata...

x penoh tgk baung kederak tu...x try masak ke???koi kala sedap ke tidok,koi suka cuba dulu rasanya....emmm kala mmg tekak x leh terima baru x mkn dah!!apa2 pun teruja tgk ikan laih tu...eiii...berpuluh thn x jumpa!!ikan laih la ikan sg.yg pertama kali buat koi jatuh cinta ngan ikan sg.pahang!!!kat lain x de...cuma area tloh n bera je ada dak??

Fadh berkata...

masok asam rom sedak amat weh

akuanakpahang berkata...

Salam, aok jgn buat berbagai kalau kat Jerantut kalau kenerak masok gulai rom kepala aje mau 30 hinggit sekepala.. badan berbelas hinggit juge sepotong... maru kaborkan :)

Mazru Majid berkata...

Ye kak Hai nye..

kome pun begitu,bukan memilih tapi memang tak reti nak menggayekannye.Maklomlah bile dah banyok pilihan tu kang mule lah nak ambik yang senang dan mudoh di ngebalerkan aje..

setahu koi ander jugek disebeloh Jerantut sana,sg tembeling takkan tak ander yak..kena nanye abg Yassin dulu kak.

Tapi laih mmg tak ada di sebelah raub kerana mungkin air sg jeram yg arus laju gitu tak sesuai dgn habitatnye yg duduk di lubuk tenang.Tapi ikan laih tetap faveret koi jugek!

Mazru Majid berkata...

Fadh

Koi tak pernah merase lagi weh ikan neh buat asam rom,nak mencube jugek nanti kalo ander rezekinye.

Mazru Majid berkata...

Yassin.

Ye ke weh??popalih yak orang di Jerantut gemor sangat makan kederak neh,kalo gitu boleh la koi hantor stok kat peraih ikan di Jerantet te weh!
Mahal dari ikan patin sangkor yeK??mesti rasenye sedap yg amat tu!

Nizam berkata...

Sedak weh kenerak ni.Kitnye nok cari yang besor payoh amat dah.Dulu uko berkandor...

Mazru Majid berkata...

Nizam..

ye weh,satakat neh hat sekilo dua je yg pernah koi jumpenye..

BOIKOT TERUS BOIKOT!

BOIKOT TERUS BOIKOT!
Untuk saudara seagama ku di Palestin dan Demi Dia yg Maha Berkuasa

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails

Rekemenkan blog ini di wall FB anda :)

Arkib koi:

Selongkar blog ini