LIKE koianakpahang.blogspot di Facebook

24 Jun 2010

Fakta mengenai kentut anda.

Salam..

Perkara yg selalu terjadi pada diri kite kan?tp pernah ke kite mengkaji ttg aktiviti kentutan in?ape kata kite kaji sekejap,sebelum kite kembali ke urusan masing2..hehe =)
*jika aokme sedang makan sila habiskan makanan itu terlebih dahulu kemudian baca.

Pengentutan in adalah campuran beberapa jenis angin dan gas didalam perut yg mane ianye adalah terhasil melalui proses pencernaan.

Kandungan dlm sesuatu kentut seorang yg biasa2 adalah :
  • Nitrogen
  • Hidrogen
  • Karbon dioksida
  • Methane
  • Oksigen
  • dan macam2 lg..

-Seorang manusia biasa akan kentut sebanyak 14 kali sehari dan akan menghasilkan 0.5 liter gas kentut setiap hari iaitu bersamaan ~2 cups.

-Kentut jugek sejenis gas mudah terbakar!

-Kelajuan kentut adalah 7mph!

-Menghasilkan suhu setinggi 98.6F ketika ia terhasil.

-Aokme tidak akan lemas dalam sebuah bilik yg dipenuhi oleh gas kentut aokme sendiri.

Faktor kentut senyap
  • Kebanyakan kentut berlaku kerana tertelan angin(dlm kuantiti nitrogen dan oksigen yg tinggi)dan kebiasaannye tiada bau.Buih-buih dari kentut ini biase besar dan akan menghasilkan bunyi yg kuat!KABOOOMM!!
  • Fermantasi bakteria dan proses pencernaan boleh menghasilkan jenis2 gas pungent dlm kentutan.Buih-buih dalam jenis kentut ini biasenye kecil dan berbau.Kentut sebegini biasenye senyap...PSSTTT!! tp memang maut nye bau!
-Saraf2 dalam rektal kite akan mengawal untuk menentukan kentut atau buang air besar(BAB),tetapi ada masa-masa saraf ini akan keliru,apatah lagi BAB itu adalah BAB yg agak cair dari biasa,bile saraf itu keliru maka terjadi lah perkara spt BAB dalam seluar dan sebagai nye.! huhu uwek!soriii....huhu.

-Makanan yg menghasilkan kentut adalah kekacang,jagung,susu,roti,telur,beer,kismis,bawang besar,bawang putih,oat,yis,kentang manis,cashews,lada.

10 Pengentut utama
  1. Anai-anai
  2. Unta
  3. Zebra
  4. Kambing biri-biri
  5. Lembu
  6. Gajah
  7. Anjing baka labrados retriever
  8. Manusia(vegeterians)
  9. Manusia(bukan vageterians)
  10. Tikus baka Gerbils


 **TAMAT..hhuhu siksa nak ngabih kan nye! hehehe rupenye mmg ade kentut buih ek kordie?


*sunber di sini

24 ulasan:

pakcik kordi berkata...

hahaha..aok igt koi main2 ke?ade btol upenye kentut2 buih ni yek!koi pon br tahu!kaakakh!!!

pakcik kordi berkata...

eh!koi 1st rupenye!

Mazru Majid berkata...

pakcik...

kakaka mmg koi ingat aok main2 jek,mane tau ade betul!..mekasih jd no 1

Lala Lulu berkata...

kentut senyap2...yesss!

Jejaka Desa berkata...

Haha...Putttt........

cemomoi berkata...

koi membaca sambil terkentut dan memikirkan kentut tadi ter dalam kategori mana yerk

Nerzhul berkata...

hahaha koi gelok sampai terkentut...proottt

relevan berkata...

Wey..Nerzhul..pejabat aok open ke?...nanti lari en Ezam dan Shikin dengan bau yang aok lepaskan..

akuanakpahang berkata...

Org tua2 berpesan jgn kentut dalam air baik tak baik...apapunetika kentut itu sendiri kita kena jaga hehehe...maru kalau kentut tengoh org.

akuanakpahang berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
zulkbo berkata...

salam..
patut la sarang
anai2 busuk..
he he..

CekWa berkata...

bile bace n3 ni terus teringat kentut pakcik kordi yang berbuih te!

CekWa berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Afzainizam berkata...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
WELCOME—WELCOME-- WELCOME
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞~
~۞~ Kembara~Mahkota~~Johor~۞~
~~۞ ~(KMJ) 2010~edisi~ ke12~۞~
~۞ ~~26 hingga ~28 Jun 2010~~۞~
~~۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
WELCOME-- WELCOME-- WELCOME
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

aha..ha.. fakta kentut tu... ramai yang akan menyumpah kalau orang terkentut tapi nak buat camne tak sengaja... dah terlepas angin korang sedut lah aje kan...

ape pun kalau terkentut masasolat batal solatnya dan kena berwuduk balik dan solaat semula... ni fakta dari aku

Cik SHiN~JU berkata...

mujur le anai2 tu kecik...buatnye besor,selok la kita kala deme kentut beramai2..oleh krn gas kentut tdiri dr gas mudah terbakor elok la jgn kentut ketika memasak di dapo mahupun ketika berada d stesen minyak.. ;p

el berkata...

woi pakcik ngan mazru
kentut buih tu teman yg bg tau ok
muahahahahaha

gualah raja segala kentut eh bukan laki gua daaa kahkahahhh

Mazru Majid berkata...

lalalulu.,
haha org puan kentut ke?x pernah dgr pun..hehehe...korang sllu ktut senyap kan? hahaha

Mazru Majid berkata...

jejaka desa,

hehehe terkentut aok weh? hahaha


Chemomoi,
kala kuat te mungki aok terlan angin..hahaha

Mazru Majid berkata...

nerzhul,
la xde mslh te nerzhul,logik la sehari kite kentut 14 kali..

relevan,
hahah kena pej lam airkon mmg gempor la org

Mazru Majid berkata...

yasin,

betul2..mungkin tindakan kentut lam air te sdr akan menyebabkan saraf2 kite te jd rosak la..hehe


zulkbo,
tu la aok,rupenye kentut sj kerjenye

Mazru Majid berkata...

cekwa,
kordie te kentut ke BAB? hahah

afzainizam.
betul tu bro,kalo terkentut lam solat mmg batal la solat tu..

thanks tambahan tu,mmg betul sgt tu. :)

Mazru Majid berkata...

shinju,
hehehe ye la aok,kena la kentut tgh goreng ikan yak,haru lah meletup2 area dapur kite te..hahaha

El,
oo ye ke el,mane aku tau,selalu kordie aje yg duk gune kentut buih tu...hahahha...ok2 pasni kentut buih tu el yg punye! haha..

od raja kentut? waa...

shameel Iskandar berkata...

hahahah, info yg menarik. sy pernah trbaca buku ttg fakta kentut ni kt medan indonesia

Mazru Majid berkata...

haha thanks shameel

BOIKOT TERUS BOIKOT!

BOIKOT TERUS BOIKOT!
Untuk saudara seagama ku di Palestin dan Demi Dia yg Maha Berkuasa

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails

Rekemenkan blog ini di wall FB anda :)

Arkib koi:

Selongkar blog ini