LIKE koianakpahang.blogspot di Facebook

18 Februari 2012

Misteri NISBAH KEEMASAN 1.618(φ) dan......

Assalamualaikum wbt  Pekabor aokme semua..koi berharap semuge sehat dan dirahmati Allah hendaknya..amin.
Misteri golden ratio? doklaahhh....bukan misteri lagi tu,tapi ape kaitannye dengan wajah kite?Koi sendiri pun tak pernah nak ambil tahu pun,tapi hari ni ape salohnye kalo kite ambil tahu sikit je.

Mula-mula kite kenalah tahu apakah golden ratio 1.618.(Nisbah keemasan) ini.Langkah pertama utk memahaminya perlulah dirujuk terus kepada Al Quran.

Bissmillahirohmanirrahim..

Firman-Nya didalam surah Al Mulk ayat 3 dan ayat 4


الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقاً مَّا تَرَى فِي خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِن تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِن فُطُورٍ


Ertinya:
"Dialah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis lapis. Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah yang maha pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah ( jika engkau ragu-ragu ) maka ulangilah pandanganmu. Dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"

ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خَاسِأً وَهُوَ حَسِيرٌ


Ertinya:
Kemudian pandanglah sekali lagi niscaya penglihatanmu akan kembali kepadamu dengan tidak menemukan sesuatu cacat dan penglihatanmu itupun dalam keadaan lemah.

...Sadaqollahul A'zim..

Kesemua ciptaan Allah SWT adalah mengenai kesempurnaan dari pelbagai sudut dan aspek.Kesempurnaan yang tidak mungkin boleh terjadi dengan sendirinya,mustahil ia terjadi sendiri melainkan jika tidak diatur dan dirancang oleh satu kuasa yg Maha Hebat..dan Dialah Allah SWT.Allahu akhbar.

Dalam wikipedia maksud nisbah keemasan ialah adalah pemalar matematik tak nisbah, bernilai lebih kurang 1.618 atau Istilah lain yang biasa ditemui termasuklah nisbah lampau dan purata.
ia juga dikenali sebagai seksyen pertengahan, perkadaran Ilahi atau seksyen Ilahi

Hmm....tak faham?koi pun...hehehe dalam web harun yahya menerangkan apakah dia persamaan yang ada pada piramid di egypt,potret monalisa yg dilukis oleh leonardo da vinci,seekor burung helang yg terbang tinggi,sebatang pokok pine dan tangan anda?

Jawapannye tersembunyi pada turutan-turutan nombor yg ditemui oleh seorang ahli matematik daripada Italy yg bernama Fibonocci.Karekter nombor ini dikenali sebagai 

"Fibonacci numbers is that each one consists of the sum of the two numbers before it."

Turutan nombor Fibonacci adalah 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233, 377, 610, 987, 1597, 2584, …  Nombor2 ini jika aokme bahagikan dengan satu nombor yg sebelum/sebelah nye akan menghasilkan jumlah yg sama@hampir sama iaitu 1.618 +-  contohnye kite bahagikan nombor 

cth:- 89/55 = 1.6181818

kemudian kite try pulok bahagikan no 1597/987=1.6180344 # begitulah seterusnye.

Contoh kiraan nisbah keemasan dalam segiempat     
 
Satu segi empat tepat keemasan dengan sisi yang lebih panjang a dan sisi yang lebih pendek b, apabila diletakkan bersebelahan dengan satu segi empat yang kesemua sisinya dengan kepanjangan a, akan menghasilkan satu segi empat tepat keemasan serupa dengan sisi yang lebih panjang a + b dan sisi yang lebih pendek a.


Nisbah keemasan pada tubuh manusia...ditapak tangan kita,diwajah kita,disetiap anggota tubuh kita ada nisbah keemasan ini.
Nisbah keemasan didalam kerongkong manusia telah ditemui oleh physicist B. J. West and Dr. A. L. Goldberg:-

"One feature of the network of the bronchi that constitutes the lung is that it is asymmetric. For example, the windpipe divides into two main bronchi, one long (the left) and the other short (the right). This asymmetrical division continues into the subsequent subdivisions of the bronchi. It was determined that in all these divisions the proportion of the short bronchus to the long was always 1/1.618."

Adakah ia terjadi dengan sendirinye?Andaikata alam ini terjadi dgn sendirinya kenapa pulok putik buoh durian jika ia terjatuh di atas putik buoh mempelam,mengapanye putik2 itu tidak bersatu dan menghasilkan buah klon secara semula jadi?mustahil ia terjadi melainkan ada yg menguruskannye bukan??Teory darwin mengatakan manusia berasal dari spesis Beruk/monyet..mungkin keturunan dia je lah yg berasal dari spesis te..hahaha...

Teory itu kemudian diambil kire jugek oleh saintis dengan tukor sedikit nama nye kpd teory evolusi,iaitu semua binatang mahupun apa shj evolving(merubah bentuk,sifat,dll) dengan sendirinya mengikut kesesuaian zaman,cuaca dan masa..Teory sebegini adalah teory yg diguna pakai oleh kebanyakan saintis di seluruh dunia.Tengok ajek lah dalam discovery channel,national geographic dll..deme menggunakan teory itu untuk memudohkan alasan mereka utk tidok mempercayai kewujudan Tuhan pencipta sekalian alam.Begitulah sifat seadanya musuh-musuh islam mebuat tipu daya di atas muka bumi ini.Wallahualam....

Reka bentuk yg hebat pada nautilus dan ia mengandungi golden ratio.Mustahil nautilus itu membuatnye sendiri.


Firman Allah SWT didalam surah Al An'am ayat 1

الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِرَبِّهِم يَعْدِلُونَ

Ertinya :
"Segala puji bagi Allah Yang telah menciptakan langit dan bumi dan mengadakan gelap dan terang, namun orang-orang yang kafir mempersekutukan (sesuatu) dengan Tuhan mereka."

Sadaqollahul A'zim.

Apakah kaitan kota kecintaan Nabi iaitu kota suci Mekah dengan golden ratio .1.618.??Nantikan sambungannye..

BERSAMBUNG LA PULOK! TUNGGUUUUUUUU!!!!!!!!!!
(φ) 

** Posting ini bukanlah termasuk didalam rantaian golden ratio .1.618.
***Jika aokme tak faham lagi apakah dia "Nisbah keemasan"..eloklah aokme pergi ke link  utk mendapatkan info mengenainya berserta sejarah penemuannye. :) klik SINI pun boleh



2 ulasan:

:: hayati :: berkata...

a`ah sy masih xphm la aok...nk bace n3 ni part 2 nye pulak...

Mazru Majid berkata...

keh keh,koi naik pening kepala dah yati..tp xper..kala x cube kite tak tau ye dok..maka cube2 la wat posting camgitu..cube nk kongsi ilmu,.cube nak isi masa dgn amalan..InsyaAllah

BOIKOT TERUS BOIKOT!

BOIKOT TERUS BOIKOT!
Untuk saudara seagama ku di Palestin dan Demi Dia yg Maha Berkuasa

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails

Rekemenkan blog ini di wall FB anda :)

Arkib koi:

Selongkar blog ini