LIKE koianakpahang.blogspot di Facebook

9 Mac 2010

Rumput dan hujan

Baru jap tadi hujan turun di Kerayong,ye laa mende dah lama tak hujan ni..Alhamdulillah walaupun tak selebat mana tapi basoh le jugek jalan raye te,rumput2 di laman rumoh pun basah la...agoknye kala lah kite boleh dgr percakapan rumput2 tu mesti dia org cakap tentang betapa syukurnye mereka bile hujan turun membasahi mereka yg dah lama kekeringan hingga menguning...
nak harapkan manusia wat dekk jek...huhuhu..

Semasa tak ditimpa hujan rumput tu tak pernah mengeluh macam kite manusia...rumput tu langsung tak dapat air melainkan embun dibelah pagi..lainlah kite ni walaupun panas kite masih ade lagi bekalan air utk kite makan,minum,mandi dan mencuci...tak kurang jugek dgn membazir dgn basuh kereta dan sebagainye dlm pade tu kite masih lagi mengeluh bile hujan dah lama tak turun,panas sikkitt pun kite mengeluh jugek...

Sama lah kite mencontohi sifat rumput yg sentiasa bersyukur dgn ape yg Allah telah tetapkan buat mereka walaupun kering hampir mati tak dapat air mereka tetap bersyukur.....

wallahua'lam...

20 ulasan:

Cikgu Jang .. berkata...

harap ujan tu beralih kat purun ni pulak...sawit koi kat kebun tu dah tak daye ngeluh.......

piewahid berkata...

slm tuan rumoh.

betui ngat...

alam sekitar adalah apa yg kita pinjam dari anak cucu kita, bukannya apa yg akan kita warisi.
(maksudnya org akan dtg punya, kita tumpang pakei dulu)

btui ke ayt koi tu??

Mazru Majid berkata...

cikgu jang,
hehehhe..sabor cikgu insyaAllah sampai tu kang...gelap semacam je atas tu,harap bawak dek angin ke arah purun tu..

Mazru Majid berkata...

pie wahid,
betul la tu rodong..mmg gitu la gayenye..

zulkbo berkata...

salam mazru..
bersyukur amat dijadikan sebagai manusia..khalifah Allah di muka bumi ni..kena di jadikan sebagai lembu dah kena sembelih..jadi rumput di makan dek lembu..bagus bila saling mengingati begini..terima kasih rodong..

Mazru Majid berkata...

wsalam abg zul,
alhamdulillah...gitulah kite saling mengingati..nt aok pulok ingatkan koi..terima kasih komen

Jejaka Desa berkata...

Kadang2 kite terlupe untuk bersyukur.

Dan bukan kadang2 lagi tak pernoh dalam sehari pun ande.

Same2 la kite ingat mengingati.

Mazru Majid berkata...

JD..

biase la manusia mudah terlupe..

biawak komando berkata...

btl la ckp aok mazru....kite ngeluh sokmo....tk patut...hmm....

cayalah rumput!

Akuanakpahang berkata...

Maka Air - Air Itu Rahmat. Hargai air dan jgn lupa bayor bil air kita hehehe...dan jimatkan air.

al-mankaraqi berkata...

LIKE.....'

maser ujan tadi koi kat kayong......keter pon tok basoh...

alhamdulillah ujan jugek.......

el berkata...

gua pun sllu gak merungut panas...x baik la kan..tu bru kat dunia..lom lg kt sn tu...masyallah...takut lak koi..
sini pun kol 8 td bru dgr ujan turun..alhamdulilah..igt kan lebat lah or berpanjangan..syok tido..tp kejap je..tp syukur sgt2 sbb dunia dh kembali lembab.hehehehe

Afzainizam berkata...

Salam Dari kami
http://firestartingautomobil.blogspot.com
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~@@@@~~~~~
eeeemmmm bumi mana tak ditimpa hujan..... bumi mana tak di simbah matahari....


Sesungguhnya Allah itu maha pengasih, maha pencipta....

Dialah Allah Yang mengirimkan angin, lalu angin itu menggerakkan awan dan Allah membentangkannya di langit menurut yang dikehendakiNya, dan menjadikannya bergumpal-gumpal; lalu kamu lihat air hujan keluar dari celah-celahnya; maka, apabila hujan itu turun mengenai hamba-hambaNya yang dikehendakiNya, tiba-tiba mereka menjadi gembira" (Al Qur'an, 30:48)

kelompen berkata...

weh rodong..
panas sebulan dok ilang dek ujan sari, menengin je tengahari..

Mazru Majid berkata...

biawak komando..
ye weh..bese lah tu kite ade perasaan mmg suke expressi..hehe

Mazru Majid berkata...

akuanakpahang,
hehe ye betui te,mengkala air kena potong mengeluh 24 jam la jawabnye

Mazru Majid berkata...

usop almankaraqi,
ooo ye ke?mmg xde la lebat mane tp syukur lah turun gek hujan tu,macam dekat serawak(setgh2 tempat la) da 2 bulan x ujan langsung...

Mazru Majid berkata...

el,
alhamdulillah el,ujan gak tempat ko ek...takpe la el janji ada basah ckit dah ler..huhuh


afzainizam..
Subhanallah...Allah lah yg menurunkan hujan ptg td..syukur...


kelompen,
xpe lah weh...janji hujan te lah,mmg tak terlakik la dgn sebulan panas te bang...

qaseh masyitah berkata...

so touching..
"Sama lah kite mencontohi sifat rumput yg sentiasa bersyukur dgn ape yg Allah telah tetapkan buat mereka walaupun kering hampir mati tak dapat air mereka tetap bersyukur....."

Mazru Majid berkata...

qaseh masyitah,
yup..betul tu..tiap kejadian pasti ade hikmahnye kan..thanks

BOIKOT TERUS BOIKOT!

BOIKOT TERUS BOIKOT!
Untuk saudara seagama ku di Palestin dan Demi Dia yg Maha Berkuasa

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails

Rekemenkan blog ini di wall FB anda :)

Arkib koi:

Selongkar blog ini