LIKE koianakpahang.blogspot di Facebook

25 Disember 2009

Sehari di daerah Raub.

Asalamualaikum semua,malam semalam  koi balik ke Kg Sega di daerah Raub,beselah sebulan sekali kome sekeluarge akan balik ke sana jenguk emok.Alhamdulillah dia sehat sejahtera..bila dah balik ke sana koi tak boleh duduk diam,mulelah kaki ni asyik nak tekan pedal minyak je(bejalan la maksudnye te),tak boleh nak diam dirumoh,emok koi pulok dah biase dgn perangai koi,dia tau menantu dia ni jenis macam tu,jadi dia tak kesah sangat.

Pagi lagi koi dah bangun,mandi air kolah sambil melompat kesejukan,telepon rodong koi si Jeman dan Awang rupenye deme ni ander di Sengkla,ade latihan amal banjir.Takde hel la te,malas nak ganggu diaorg koi pergi jalan ke bandor Raub,cuci mata yg dah berhabuk.Tibe-tibe perut koi lapor,tak boleh tahan punye pasal koi pergi makan di kedai mamak.Order roti kosong kuah campur.Tengah sedap menyuap roti mata terpandang sesuatu..


JENG-JENG-JENG..!terus hilang selera,sama ade bulu rome,bulu mata atau bulu hidung,2 helai pulok te..gampang!

Tensen jugek koi dibuatnye,dengan kesabaran yg dah dipupuk dari dulu lg koi dapat mengawal kemarahan koi.Bosan duduk di Bandor koi gerak ke Kg Sengkela,nengok jeman dgn awang berlatih banjir-banjir.


Cuaca panas terik,mata koi rase nak pecoh dan tersembul..ade baik jike koi kehilir Sg lipis menuju ke Benta,boleh koi usyar harge jaring utk bekas ikan keli,koi babai jeman dgn awang dan terus ke Benta.


 Sampai di Benta koi terus ke kedai cina yg satu2nye jual ikan,burung,joran kail dan macam2 lagi.Terkanjat jugek koi bile nampok ander seekor burung kakak muda bertenggek riang.Koi cuba tanye harge burung tu dgn hajat utk koi belikan buat anak koi,"rm1800" kata tokei te..koi buat2 ngangguk kepala,kononnye tak terkejut."Ambik gambo pun jadilah..jangan ke tidok weh"

 

 Sedih dan terharu dgn harge burung kakak mude tu koi terus balik ke rumah,bosan jugek rase nye,koi belek lemari(almari) emok koi,jumpe la kapur ajaib..agok koi kapur nih kalo gune utk Lukih gambo kereta jd kereta betui,lukih gambo rumoh,jadi rumoh betui..rupe nye dok lalu,tujuannye nak elakkan semut atau lipas dari merayap ke tempat yg aok dah buat sempadan,contoh nye aok nak elakkan semut makan gule,jd bekas gule te aok lukih kat keliling nye dgn kapur ajaib  dan semut@lipas te jadi tak cekak(sanggup) nak melintas lukisan dari kapur tersebut,mungkin dia akan terbakor.

Gitulah ceritenye weh sepanjang hari di daerah raub.



14 ulasan:

al-mankaraqi berkata...

baler bulu te yak...........habat betoi kedei te.......kahkahkah

eeeda berkata...

Orang pun klu hebat bercakap kena byr mahal gak.....
Sbb tu ada penceramah sejam sampai RM4K

Rodong Blogger berkata...

Hampuras nye betol.Jenis bulu kaki la ter besor sangat deme.

Hashim Zabidi berkata...

Roti dah mungkin tigasuku habiskan!!! baru sedar bulu terpacak disitu. Rasanya pun sedap apatah lagi dalam keadaan perut lapar. Lebih sedap bila lepas marah-marah mamak tu kasi free, hu hu hu...

Redz da Tsar berkata...

Hehe... Kesian.. Pengalaman semua tue... aku pernah rasa anak lipas dalam teh tarik... APa macam? Dah masuk mlut kot Lipas tue...

Fadh berkata...

itu bulu p#@*r...hahahaha

:: hayati :: berkata...

nk jengok emok tp xleh duk umoh yer...hehe

aok xkomplen ker kt mamak yg wt roti te...supaya dia hati2 di lain kali...xpayoh ler maroh2 ckp leelok jer...

err aok kt sini ada jual ker kapur ajaib te..umoh koi byk semut...huhuhu

relevan berkata...

Weh..itu bulu boleh buat ubat bisul..

Maza berkata...

Nama jek datang umoh mok mertua. Dia panjang langkoh ke tempat lain? Balerr...

Kapur te mana nak dapat yek? Rumoh kawan ni, letih dengan semut ngerumun.

Mazru Majid berkata...

usop,
nak kabo habat ade pulok sijil kedai pilihan pengguna

eeeda,
burung tu boleh cakap ke?

rodong,
hahaha,dia uli pakai tumit kakai agoknye

pakngoh,
haha,betui sgt tu weh,roti mmg dah nak abis baru persan ke bulu2 tu..

redz,
hehe,lipas?ish ish ish nasib baik lu tak kunyah bro..heheheh,pengalaman..

fadh,
ah yer aok nih..dia uli roti pakai p*&^% ke? kakakakaka

hayati,
hehehe ye lah koi tak marah marah pun dia,rilek je..emok kome dah bese lah dgn sikap rewang koi tu,takde hal..

kapur tu xde jual kat malaysia,dgr nye emok koi kirm kat indon..hanye ade jual di indon sj.

relevan,
ah yer,aok bior betui weh..

maza.
biaselah weh..hehehe aok bukannye tak kenei koi gone.

kapur tu ade jual kat indonesia je weh..moh kite buat dan jual kat cni nak..

Tanpa Nama berkata...

sama la.mazru.xyl keh org raub .lain x blh kita eyeball kt pekan sari benta .9w2ext

YASSIN SULAIMAN berkata...

Nok muntoh kawan nengok bulu tu hehehehehe...bulu mamak padoh kasor hahahahaha

Mazru Majid berkata...

9w2ext..hehe satu nasib ar kite bro,hmm kalo balik sana nt aku bawak koi tango2 kedai mamak tu..hehehe
ni no tepon aku 0199629245

yassin,
hahaha..tu baru aok tengok dlm gambo je,belum lg aok temgok real dlm pinggan roti...hehehe

LIPISLADY berkata...

Assalamualaikum, matnye aok tak terus mengilir ke lepih...

BOIKOT TERUS BOIKOT!

BOIKOT TERUS BOIKOT!
Untuk saudara seagama ku di Palestin dan Demi Dia yg Maha Berkuasa

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails

Rekemenkan blog ini di wall FB anda :)

Arkib koi:

Selongkar blog ini