LIKE koianakpahang.blogspot di Facebook

24 November 2009

Makan kaca.



Pengalaman mengunyah dan menelan kaca adalah pengalaman terpencil yg tak mungkin koi dapat lupekan.Sekitar tahun 1998-99 koi menyertai satu pertubuhan silat.Masa tu koi berumur lingkungan 20 an.Tak pernah koi terpikir pun bahawa salah satu syarat dan ujian dimestikan adalah makan kaca beramai-ramai.Sebelum upacara makan kaca tu tok guru akan membacakan serapah kepada semangkuk kaca mentol bulat yg dipecah-pecahkan.Kemuadian serpihan kaca itu akan dibahagi-bahagikan kepada setiap anak muridnye.

Koi memandang serpihan kaca ditangan dengan perasaan yg belang belih,gile ah nak kunyah mende ni,dah tentu luka lidah dan lelangit,paling tidak pun setiap gusi akan berdarah dan serpihan kaca yg halus dan tajam lagi bisa itu akan menghiris tekak dan paru-paru sebelum sampai ke usus.Tu belum kira lagi masa nak buang.Dah tentu terjerit terlolong.

Sebagai seorang senior "Panjang" dengan selamba mengunyah serpihan kaca itu."Kertap..kertup..kertap..kertup"bunyi kaca itu patah dek bertemu dengan gigi,menyebabkan tiap yg mendengar nye terasa ngilu dan ngeri.Yg heran takde pulok darah meleleh keluor dari mulut panjang apatah lagi jeritan kesakitan.

Bila je melihat siPanjang ni masih tersengih sambil menampakkan cebisan kaca yg masih terkeluar dari bibir nya.Maka yg lain-lain pun terus cuba memamah kaca.Koi pun tak ketinggalan jugek,sedikit juru serpihan itu koi patahkan dgn gigi dan koi kunyah sekuat hati.Rasa kaca tu saling tak tumpah macam pasir sungai.Begitulah perasaannye,umpama mengunyah pasir.

Terasa ngilu jugek gigi gerham bila cuba nak menghancurkan kaca yg keras tu,mmg tiada rasa tajam atau pedih semasa nak menelannye.Pendek kata rase nye pun tawor hebe'.Siap makan kaca kami order air teh o beng buat pelawas ke usus dan seterusnye. 

Itulah pengalaman koi makan kaca,sekadar berkongsi dengan pembaca sekalian...sumpah! koi tak akan buat lagi kerja gila ni..Cukuplah sekali dalam seumur hidup,kate orang "jangan ke tidok".

12 ulasan:

Fadh berkata...

eleh baru makan kaca dah gempor...koi takat paku, besi, parang, badak...celoh gigi jek...



p/s: pucuk paku, belimbing besi, ikan parang dan cucur badak hahahaha

relevan berkata...

Nanti kita buat lauk kaca ye Mazru..masak lemak pedas berkaca..

YASSIN berkata...

aok tak gi xray pulok ker perut aok tu entoh kaca tu kan menyelinap mana hehehe...

endiem berkata...

Panjang tak dibenarkan berkerja di kilang membuat botol, bimbangkan tak tele stok.

Cikgu Jang .. berkata...

la.....kan elok amalkan, takyah beli beras dah....cari je kaca kat tempt buang sampah...jimat belanja..hehehe

Redz da Tsar berkata...

Huih...
Mende ape yang dibacenye teh? Bantei boleh makan ke kace.. Ke kacenye teh bukan kace?

pakcik kordi berkata...

bale aok..tkde mde lain ke nk mkn..huhu..koi bce cte aok ni koi terasa ngeri!huhu...tp aok mmg hndal...hebat.."jangan ke tidok..."

hhehe////...

takut koi weh!

LIPISLADY berkata...

Sallam weh, masa aok membuang tu ada keluo kaca kee?

Maza berkata...

Rasanya kalau dia buang te, ada dalan te kaca, tapi idok le dibelek. Habbat la pulok jadi nya kalau dibelek mende yang keluor te.....

Tapi masa te kawan skoloh lagi rasanya, si Mazru te memang mudoh ngat ngikut orang buat mende mende gitu.. (masa jaman kecik kecik te la) ntoh mende pekdohnye ntoh.. hahaha...

mazru berkata...

fadh
macam gampang..koi pun makan gek.

relevan,
best jugek tu..kekeke

yassin,
dok pun..koi percaye kace tu dah keluo..hehehe

endiem,
kah kah kah..ha ah,bankrap syarikat.

cikgu jang,
tak daye..tak tahhan gigi..

redz,
koi rase semua org boleh makan kaca..cekak atau tak je nak test..

kordi,
hahaha..jgn ke tidok makan kaca yak..hehehe kenangan masa tengah gile isim dulu.

lipis lady,
ha ah,mana koi tau..takde mase koi nak menengoknye..kakakaka

maza,
ha ah habat betu la koi kala buat gitu yek..hehhe

terpengaruh dgn kengkawan..kenangan lama belaka te.

Hashim Zabidi berkata...

semakin lincahlah bersilat lepas tu,pantang dicabar...

el berkata...

suspek aok mkn kaca
rs ape eh kaco tu
ado cam asam pedas ke idok..hehehehe

BOIKOT TERUS BOIKOT!

BOIKOT TERUS BOIKOT!
Untuk saudara seagama ku di Palestin dan Demi Dia yg Maha Berkuasa

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails

Rekemenkan blog ini di wall FB anda :)

Arkib koi:

Selongkar blog ini

Memuatkan ...