LIKE koianakpahang.blogspot di Facebook

8 November 2009

Baung tiga sungai

Pagi tadi di simpang Triang satu koi perasan ander hamba Allah yg sedang menjual ikan Sungai,sedang eloklah masa tu koi memang tengah menunggu seseorang,tempat koi menunggu tu pulok tak jauh dari tempat dia menjaja.Orang yg ditunggu-tunggu tak sampai-sampai lagi,janji pukul 9 tapi jam dah dekat pukul 10 pagi.Dek kerana bosan menunggu,koi pun melangkoh menuju ke aroh penjual ikan tu,koi tengok ander lah beberapa ekor baung yg saiznye sekilo ke atas,yg lain-lain te gaye koi sedang jaras lagi,umur sedang tu tengah galok bermain...tau tau je yak(hehehe)



"Baung sungei Serting ke ni?" kata koi sambil ngacu jari aroh baung kulit itam te "Bukan lalu baung Sg Serting te weh,itu baung Sg Bera...yg kulit kekuningan dekat botoi 100 plus te ye dari sg Serting" kata nelayan kampung selamba.



"Hok yg BESO kulit ceroh sikit tu dari Sg Rompin" kata nelayan tu lagi,dia ingat koi nak beli ikan dia tu agoknye,sedangkan koi saje ngisi mase lapang.Macammana ikan dari 3 sungai ni boleh berkumpul dalam satu bonet koi pun tak tau,koi pun buat la akal membelek-belek plastik yg menutup ikan te sambil ngambil gambor.Bila dia tengok koi takde lalu gaye nak membeli dia pun pelan-pelan tutup bonet.

Bukan koi sengaja tak nak beli baung tu,tp memang koi tak makan ikan baung..ikan sungai lain takde hal tapi ikan baung ni memang tak boleh nak masuk,bile makan je mesti ade rase nak keluor balik.

16 ulasan:

rahimin idris berkata...

jangan2 baung kolang dok?

Fadh berkata...

huh renti laa jadi org kerayong memgkalar baung pun xmakan...kuikuikui

gayour berkata...

hoh! awok ni memang ngada-ngada tak makan ikan baung! memang nak kena tumbuk perut!
dulu kat kampung, koi biasa gak gi ngail kat sungai serting tapi tak pernahnye dapat ikan baung! tensen koi!

Cikgu Jang .. berkata...

ce rase dulu ke gone gaya rasenya....mengkala buat masak gulai asam pedas, nok pulak perut lapor...toksoh ceritelah...
tapi mengkala dah tak gemor, gonekan...masok le ape saja...

sha berkata...

tempat kun payah nak dapat baung sungai..sedak weh..

Webmaster@Echam berkata...

Huhhh.. baunglah sedak... Buleh pulok aok tak makan. Ahhh aok ni.

Shafid (PR PET) berkata...

koi pantang ikan2 sungai nie..bapok gemornye..aok kena blajo mkn..ker aok makan shushi jer.hehehe

abu muaz berkata...

kenapa tak makan baung? saya kalau jumpa patin ke, baungke semua saya sapu..

mazru berkata...

rahimin idris,
bukan baung kolang weh..mmg baung sungei ni.

fadh,
mase zaman mude remaja mmg koi makan sgt baung ni,tp selepas koi gile makan ikan patin baung mule koi abaikan..dia ander sejenis bau yg mmg tak leh koi terima langsung,tak macam patin.

gayour,
laa...koi bukannye sengaja tak makan..dah tak boleh nak masuk tu lah..kampung aok ditembangau ke gayour?ke di felda triang satu?aok ngail baung arite pakai umpan cacing mana dia nak makan..kena pakai umpan perut ayam tu bro..

cikgu,
tu lah,dulu koi makan sgt baung ni,tp bile dah ade deria ke enam ni koi jd tak boleh nak makan pulok..kekeke

sha,
aok duk mana?kala di beloh kome ni banyok amat baung..jemu dah org makan weh

echam..
tu la pasal,ramai yg bengang bile koi tak makan baung ni..hehehhe

shafid,
kakakaka..shushi? biase org umoh koi buat patin masok sushi..

abu muaz,
koi kala ikan patin mmg melahap tahap kuase batin,mmg takde hel nak makannye..tp kala baung ni ade sejenis bau yg agok meloyekan tekok koi,tp org lain mungkin dok lah..tu lah masalah bile ade deria ke enam ni bang abu..

hai berkata...

sedapnya weh....koi dulu memula suka makan ikan sungai lepas pekena ikan laih... lepah tu x de aroh la suma jenis ikan sungai pon koi bedal!!

relevan berkata...

Tak kira apa jenis baung..masak sama asam rom bubuh pucuk paku..weii..sedakk..awek lalu tepi kita pun pasti tak nampak..

mazru berkata...

hai,
koi mmg lahir ditepi sungei dan koi mmg makan semua spesisi ikan sungei kecuali ikan buntal dgn ikan nyulung-nyulung...baru ni tak boleh nak telan pulok ikan baung...pelik gek

relevan,
besa org tua koi buat gulai asam pun sedap jugek,tp itu dulu...sekarang mmg koi dah tak boleh nak telan daging ikan baung..koi aloh dgn bau badan baung tu!hehehe

pakcik kordi berkata...

weh..gayour org pahang ke??yeah!!weh...moh pekena patin kt bnteng!!!koi folo blog aok nih!!yiihaarr!!!

mazru berkata...

pakcik kordi,
seingat koi si gayour ni org nogori...saje dia je agoknye,mungkin la dia ni ander baka pahang dlam dirinye..hehehe jgn marah gayour,lu tetap rock!

hmm kedei ujung ssekali te mmg mantap buat gulai masam ikan patin,tahap jiwa luka makan ikan patin masakannye itu!

miharbi-sama berkata...

kalo baung masok poyak lg sedak..

mazru berkata...

miharbi-sama
hmm..ramai penggemar ikan baung rupenye..meh dtg tempat koi kala nak makan ikan baung

BOIKOT TERUS BOIKOT!

BOIKOT TERUS BOIKOT!
Untuk saudara seagama ku di Palestin dan Demi Dia yg Maha Berkuasa

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails

Rekemenkan blog ini di wall FB anda :)

Arkib koi:

Selongkar blog ini