LIKE koianakpahang.blogspot di Facebook

15 Oktober 2009

Rombongan Misteri

Kisah benar ini berlaku di Pahang,berlaku ketika malam majlis kenduri kawin disebuah kampung di sekitar daerah Raub,nama kampungnye terpakselah koi rahsiakan.

Seperti biasa setiap kali ade majlis perkahwinan,orang kampung akan bergotong royong pada sebelah malamnye,maklum la esok keluarge sebelah perempuan bakal menyambut menantu baru.Lembu dah siap dilapoh,kerja-kerja memasak sedang rancak dijalankan.Suasana riuh rendah dgn teriakan dan hilai tawa bebudok.

Lebih kurang pukul sepuluh malam,kelihatan tuan rumoh sedang sibuk mengarahkan anak buahnye menyediakan hidangan utk org kampung yg bergotong royong,koi masih ingat lagi ade dua bangsal tersedia lengkap dengan meja dan kerusi rembat yg memanjang,khas utk tetamu datang menjamu selera.Masa tu hidangan BUFFET ni belum popular lagi,masih menggunakan sistem hidang menghidang.

Tiba-tiba bau harum menusuk kelubang hidung orang ramai dan datanglah satu rombongan lelaki dan perempuan yg tak tau dari mana datangnye,mereka ni orang melayu jika kita lihat dari penampilan dan raut wajahnye.Cume yg menjadi tanda tanye dari mana datangnye rombongan misteri itu,rombongan mereka juge terdiri dari anak-anak muda lelaki dan perempuan.Yg lelaki akan duduk makan dibangsal manakala yg perempuan pulok masuk kerumah.YG aneh mereka ni tak berkata-kata cume tersenyum sahaja,orang kampung yg memang tak kenal seorangpun dalam rombongan tersebut buat dek je lah.

Mereka datang semata-mata utk makan,satu bangsal dipenuhi oleh rombongan misteri itu.Ade jugek org kampung yg tertanye-tanye tentang identiti mereka,yg pelik seorang pun org kampung tak mengenali mereka.Yg perempuan bertudung litup dan berbaju kurung hijau berbunga-bunga manakala yg lelaki bersongkok kemas.Yang pasti mereka ini bukannye dari rombongan sebelah pegantin lelaki kerana rombongan pengantin lelaki dijadualkan sampai pada esok hari iaitu pada majlis akad nikah.

Didalam ramai-ramai yg tertanye-tanye ttg kehadiran rombongan yg tak diundang itu,yg paling heran sekali ialah tuan rumah.Mustahil dia sendiri tak mengenali orang yg dia jemput utk datang ke kenduri kahwin anaknye.Namun dalam kesibukan melayan tetamu,kemusyikilan tu di biarkan berlalu.

Beberapa hari kemudian,setelah selesai majlis kenduri kahwin persoalan mengenai rombongan tersebut mule datang menerjah.Ternyata seorang pun tak tahu menahu dari mana datangnye rombongan tersebut kecuali Pak Imam Masjid kampung,katanye rombongan yg datang pada malam tersebut bukannye dari jenis KITA.

WAlau camne sekalipun koi tetap bersyukur ke hadrat Allah kerana majlis pernikahan koi dan isteri koi berjalan dengan lancar sekali tanpa sebarang masalah,yg misteri biarkanlah terus menjadi misteri..mungkin ade sesetengah perkkara lebih baik menjadi misteri je..

KE GONE WEH?

11 ulasan:

mr.Sen$ei berkata...

lain mcm misteri tu...hehehehe...mujur takde sape2 tegur...kang ada yg terkencing dlm kain..kuikuikui

Maza berkata...

Bila jadinya ni bang?

Misteri disebalik misteri.

relevan berkata...

Jangan jadikan diri anda diselubungi Misteri..Selamat malam..

Fadh berkata...

huh misteri tue...tp biarlah ianya terus misteri.

Webmaster@Echam berkata...

Benda ni jadi masa kenduri aok ke??? Huh.. ada hikmah agaknya tu...

Firdaus Kerayong CW berkata...

koi ada dengar cita hal ni... mase te koi tengoh gemok lagi kecik lagi.. ingat la deme beborok hey ni. apa pun takdehey laa tu kita pahamm

bikrayong berkata...

semuanye kehendok ALLAH belaka,biorlah mereka datang kerana nak makan rezeki dari ALLAH. janji deme tak ngaco kita , kita tak ngaco deme.Misteri tu biorlah jadi misteri, jangan sampe mengganggu keimanan dah!!!!!

Cikgu Jang .. berkata...

ye ke .....ngape tuan rumah ter tok tanye pd rombongan yg datang ter....tokpun, borak le lebih kurang...hehehehe

mazru(9m2mzr) berkata...

mr sensei..mmg xde yg nak menegur mereka sbb mrk buat dek je..lgpun masa tu org kampung ni kebnayakan jenis pemalu jugek..

maza..tak silap koi lapan tahun lepas

relevan..tak leh nak buat gone dah

fadh..betui te..lantoknye lah

echam...ha ah weh,mmg ade hikmah disebaliknye...nasik dua kali tanok


frd..a ah,aok gemuk gedempoi lagi masa ter.

mama..betui tu,segalanye adelah kebesaran ALLAH,mungkin deme nak merase makanan org situ agoknye..wallahualam.

cikgu..tulaa cikgu,isshh takkan la kite nak tanye beriyer pulok,kang kabo kite ni kedekut lauk,ye tK?biorlah kala nak makan tak menjadi helnye..kala tak cukup kite tanok lagi...hehehe

Maza berkata...

8 tahun lepas? Aaahh.. rasanya tau dah sapa punya kenduri te...

mazru(9m2mzr) berkata...

maza..biarkan misteri

BOIKOT TERUS BOIKOT!

BOIKOT TERUS BOIKOT!
Untuk saudara seagama ku di Palestin dan Demi Dia yg Maha Berkuasa

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails

Rekemenkan blog ini di wall FB anda :)

Arkib koi:

Selongkar blog ini