LIKE koianakpahang.blogspot di Facebook

3 Julai 2009

Koleksi Gambo vintage..Buaya di Sungai Triang!

Asalamualaikum rodong..Sape cakap kat Sg Triang takde buaye?ni haa gambo vintage pemburu buaya sungai triang sebagai bukti nye..koi dapat info time tu gawat giler jadi nak tak nak buaya buaya di sungai ni telah dijadikan sebagai sumber duit pada masa tu..ni la gambonye yek,tapi diaorang yg dalam gambo ni dah meninggal dunia,patut ar buaya kat sungai triang ni dah pupus rupenye kena tangkap dek orang kampung koi..hebat!

spesis buaya nyulung,atau nama saintifik nye skolemosis-dave-irwin, spesis ni mmg banyak menghuni di sungai-sungai kat pahang,tp spesis ni x makan orang,kalo di negara India makan semacam je..ini kerana dulu2 ade pawang buaya(pawang kadir),so pawang ni dah buat agreement ngan ketua buaya supaya buaya-buaya ni dan keturunannye takkan makan manusia(kisah benar,cube tanye org2 tua kerayong)..sebab tu di pahang x pernah ade kes org dibaham buaya,tapi kalo buaya yg dibaham orang tu banyok lah..wallahualam.

dari kiri:Allahyarham toki nong,Allahyarham hj sulaiman dan sebelahnye tu x dapat di kenali kerana mutu gambo yg agak kabur..kalo ade yg tau boleh lah di kongsikan bersama.

*gambo vintage utk tatapan sedara koi semua..
Lokasi:Sungai Triang,Kampung Kerayong,Pahang DM
Tahun:MUNGKIN sekitar tahun 60an(Kalo silap sila perbetulkan di ruangan komentar)

***

9 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam semua! anok manan mazeru, "suyat" a.k.a mr fadh, bi, maza, dan firdaus. Apa kabor?
Kawan pun tak ingat siapa dlm gambo tu nok pulok hok pegang senapang patoh tu..cine ke melayu?
ketnya kawan ingat pada satu ketike masa kechik dulu kawan suke berjalan ke kerayong tu. Tempat selalu kawan berkunjung ialah rumoh arwah awang teh dekat surau lama sampai lah kerumoh aki awok lama dulu. ai maklum je lah kawan ni budok lokoh je mase tu..satu pagi tu disebeloh rumoh tokki nong (rumoh arwah said sebeloh rumoh aki awok)ada ramai orng berkumpul. kawan pun singgohlah. tengok2 ade orang bawak buaye besor kena jaring ikan..yg kawan ingat saloh sorang ialah tokki nong. Buaye tu doh kena ikat ngan tali rotan. mulut ngan kepala kena saronng guni supaya dia tak nampok. lepas tu kawan nampok. tiba2 ade orang hentak kepala buaye dgn cangkul. Bapok kuatnye hentok!!! memancut daroh buaye tu. rupenya buaye tu dilapoh utk ambik kulit jual ke cina. nampok cina ti bagi duit. kawan merati je! itu je peristiwa yg kawan ingat pasal buaye ni..agoknye masa tu tahun 60an lah..kalau awok nok tahu cerite buaye ni awok tanye lah aki awok jp mat nor tu. kalau tak silap kawan,dia ade pengalaman ngan buaye ni. rase2nya dia ngan arwah tokki sulong, tok si "suyat" tu. buaye sg triang tu berdendam ngan jp mat nor ni. Sbbnye jp mat nor ni pun "crocodile hunter" juge masa tu. Banyok buaye jadi janda, hilang keluarga.(check ngan dia, kalau cerita kawan ni tok tepat, sori lah!)Entoh2 cucu cicit buaye yg masih ada kat sg triang tu berdendam ngan cucu cicit puok kerabok tokki sulong ngan jp mat nor. Hati-hatilah kalau ke sungei tu. Mcm legenda bujang senang dkt sungai batang lupar, sg rajang kat sarawak tu..jangan main-main weh, kdg kdng benda ni menjadi juge walaupun dlm zaman cyber ni..

Fadh berkata...

salam,

koi chat2 jer weh...citer pasei buaye nie, ander jugek koi dengor dari ayoh koi...tapi biase laa bile bercerite tue lama2 hilang gitu ajer...katanye mmg tok ki sulong koi terlibat sama dlm mengerjakan boye2 kat sg triang. alhamdulillah takat nie xde lg anak cucu cicit keturunan pawang ismail yang kena baham dek boye. mintok2 jganlah ade plak lepas nie.

Koi (9M2mzr)..a.k.a Mazru berkata...

salam weh..mmg ade kisoh boye yg berdendam dgn aki koi tu,dia pernah cerite kat koi..

tapi boye yg berdendam dgn dia tu mati di tembaknye,dia cerite buaye tu berdendam dah ber puloh tahun..(kalo x silap koi la)..puncenye masa boye tu masih baby lagi aki kkoi ni dah tanda bawoh dagu boye tu dgn cara melukakannye(sikit je lah,nak buat tanda)..siap tanda boye tu dilepaskan semula ke habitat dia..masa berlalu tahun demi tahun.... hinggalah puluhan tahun selepas tu aki koi ni pergi ke sungai,tujuannye mmg nak tembak boye lah sbb ade org ngadu kat dia ade seekor boye yg asyik timbul tenggelam dekat dgn jamban dia mandi,(si pengadu ni koi tak ingat pulok sape..)bila sampai je di tepi tebing sungai aki koi pun bertanyalah kapada org yg mengadu kat dia tu..bila je boye tu mendengor suara aki koi,boye tu terus je timbul dan meluru ke arah aki koi..sampai tepi tebing boye tu merangkak sambil mendengus ke arah aki koi..dia pun angkat senapang carbine dan di tembaknye beberapa das..buaye tu berguling dan terpancut-pancut air kencing nye,bile dah mati aki koi tarik ke darat dan bila diperiksa mmg sah lah boye tu adalah boye yg dia tanda dulu..jelas yg boye ni jenis pendendam,macammana boye tu boleh ingat suare aki koi tu?sedangkan dah berpuluh tahun berlalu..

betul kata cuyat tu,setakat ni xde lagi boye sg triang mengganas dan menrkam org..alhamdulillah.

mmg org kampung kite ni penyebab pupusnye boye di sg triang tu..jumpe lagi,asalamualaikum.

9W2OCC SHAM berkata...

betul buaya kat tempat dema dah pupus...tapi... yang banyak membiak ...BUAYA DARAT...he..he..he..jangan mare...gurau je...syok baca sejarah lampau...ada sentimental value...

Koi (9M2mzr)..a.k.a Mazru berkata...

abg sham...boye darat banyak di kawasan bandar bg syam,mmg da akhir zaman la katakan..

mmg ade sentimental value

BudakFelda berkata...

Koi pun rasa camntu jugak, buaya kat pahang mmg tak makan orang. Wan koi kabo buaya kat sungai Pahang memang banyak. Tapi belum ada kes macam kat sarawak tu. Pasal pawang Kadir ni, koi pernah dengar jugak kisah dia ni. Dalam blog koi ada tulis sikit pasal pawang kadir..http://leparutara.blogspot.com/2009/12/mencari-asal-usul.html

MR Wiez@ V berkata...

citer pasei buaya ni ...nu tasik bera bapok besar buaya nyulung penghuni lubuk sanglang kecil ..nama dia seri tasik... citer orang semelai kat sane la

Mazru Majid berkata...

budak felda,
blog yg menarik..so aok ni keturunan pawang kadir la ye,kite bukan org lain,mmg ade kena ngena gek ckit2...

Mazru Majid berkata...

mr wieza v...

menarik tu,mungkin kite boleh kongsi cerite..koi pernah dgr ade makhluk besar penghuni tasik bera tu,tp x tau la ular atau buaya mahupun naga,mmg pernah dgr cerite dr kawan2 koi org semelai di sana...

dulu koi selalu ke tasik bera dgn aktvt rakan muda dsbg..ade la kenal 2,3 org org semelai

BOIKOT TERUS BOIKOT!

BOIKOT TERUS BOIKOT!
Untuk saudara seagama ku di Palestin dan Demi Dia yg Maha Berkuasa

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails

Rekemenkan blog ini di wall FB anda :)

Arkib koi:

Selongkar blog ini