LIKE koianakpahang.blogspot di Facebook

3 Julai 2012

Pawang tersohor di Pahang



Assalamualaikum dan selamat kepada semua yang masih sudi membaca post kali ini.Ini adelah gambor buaye yang paling besar didunia yang pernah ditangkap.Ia ditangkap oleh beratus orang termasuklah tentera dan orang awam.Buaya ini ditangkap di Filipina setelah ade laporang mengatakan beberapa orang telah menjadi mangsa buaya besor ini.

Kenapa agoknye buaye seperti ini membaham orang?tak cukup ke ikan atau binatang lior untuk mereka makan?atau buaya-buaya ini sebenornya sudah tiada yang dapat mengawalnye lagi.Seperti di Sarawak,seekor buaya yang teramat besor dan dipanggil bujang senang,hinggekan berapa ramai orang yang menjadi mangse buaye ganas itu.




Kalau zaman dulu,memang banyak buaye boleh ditemui di sungai-sungai di Pahang.Misalnye buaye di sungai Triang,saiznye juge amatlah besor,yang paling menghairankan,ia tak menganggu dan membaham manusia.Bukan buaya di sungai pahang tak suka makan daging orang,cume buaye2 neh sebenarnye telah di larang keras sama sekali untuk memakan orang(dengan izin Allah)..Siapekah yang melarangnye??ni koi nak cerite nih,..

Kehebatan ilmu orang dulu-dulu dalam bab mistik dan paranormal adelah amat menakjubkan.Kisah Pawang-pawang yang hebat pada zaman peperangan jepun dan komunis misalnya.Pawang Kader,seorang tokoh yang disegani,namanye amat dikenali di Pahang terutama sekali di kawasan Bera,Temerloh,Jerantut dan lain-lain.


Pawang Haji Kader bin haji Awang.

Haji Abdul Kadir bin Haji Awang.Ibunya bernama Fatimah binti Haji Pin.Lahir pada tahun 1907 di Kampung Guai, Temerloh/Bera.Meninggal dunia pada tahun 1987 sewaktu berusia 80 tahun.Dari cerite lisan,beliau adelah seorang pawang besar.


Kebolehannye menjinokkan dan mengarahkan buaya-buaya adelah amat diluar logik akal manusia.Jasa beliau dalam hal keselamatan nyawa penduduk kampung mahupun orang asli di sepanjang sungai Pahang adelah tidak dapat disangkalkan lagi.Pernah terjadi seorang Orang asli di tasek Chini telah dibaham buaye dan sempat menyelamatkan diri,kemudian pawang kader telah memanggil buaye itu(dengan cara tertentu) dan kemudian yang amat menghairankan lagi buaya itu datang dan beliau menghukum buaye tersebut kerana bertindak agresif terhadap manusia.Peristiwa ini disaksikan oleh orang ramai yang menyaksikan kejadian pelik itu,termasuklah mangse yang digigit buaye tersebut.


Nama-nama seperti Pawang Kader,Pawang Nong,pawang Ismail dan ramai lagi pawang di pahang ini mungkin tidaklah segah nama pahlawan-pahlawan terbilang yang lain.Tetapi jasa mereka kepada agama dan bangsa melayu terutamanye tak sepatutnye kite lupekan.Kisah mereka juge patut dibukukan supaye nama-nama mereka terus segar dalam ingatan sebagai orang-orang yang pernah berjasa kepada kita.

Semuga Allah tempatkan mereka-mereka semua ini bersama orang-orang yang beramal soleh dan mendapat rahmat Allah hingga ke hari kiamat.Sama-sama kita hadiahkan Al fatehah buat roh mereka....al fatihah.

*InsyaAllah koi akan cuba dapatkan cerite pawang-pawang lain pulok selepas neh... :)



sumber link



6 ulasan:

Redz da Tsar berkata...

Arwah ayah koi dulu kabornya pernah belajo dengan Pawang Nong.. Hehe

AzianKhalil berkata...

patutla tak pernah dengar cerita buaya kat pahang..padahel sungai kat pahang bukannya kecik

mazru berkata...

redz-ye ke weh?menarik te..aok mesti ade dapat gek dak ckit2?hehe..share lah sikit ceritenye?arwoh aboh aok arite sedare ke dgn pawang Nong te?

mazru berkata...

nafisa-

cerite buaye te ander..kitnye buaye hat makan orang mmg takdek aok..smua dgn izin Allah taala belake :)

Nizam Awang Brahim berkata...

Koi sedak cerite boye de Temerloh ter..

mazru berkata...

nizam..

aok sharelah sikit ceritenye weh...

BOIKOT TERUS BOIKOT!

BOIKOT TERUS BOIKOT!
Untuk saudara seagama ku di Palestin dan Demi Dia yg Maha Berkuasa

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails

Rekemenkan blog ini di wall FB anda :)

Arkib koi:

Selongkar blog ini