LIKE koianakpahang.blogspot di Facebook

7 Mei 2012

Memperingati kemangkatan Almarhum Sultan Abu Bakar Pahang

Assalamua'laikum kepada semua warge Pahang walau dimane sekalipun anda berada. :)

Senyum sumbing je aokme sekarang yek?Mentang-mentanglah cuti hari HOL,pepagi lagi dan mentenet..hehehe..

Baik...

Hari HOL? kite bercuti sangat,tapi tahu kah kite akan ertinye?

HARI HOL ITU: 

Memperingati kemangkatan Sultan Pahang Keempat : Almarhum Sultan Abu Bakar .Seluruh negeri Pahang akan bercuti  pada setiap 7 MEI untuk memperingati kemangkatan tokoh sultan melayu ini.

Al - fatihah.....



 

SEJARAH RINGKAS 


Tengku Abu Bakar ialah putera sulung Sultan Abdullah telah ditabalkan menjadi sultan pada tanggal 28 mei 1933.Baginda telah banyak melakukan perubahan dan pendekatan corak pemerintahan setelah tamat era Sultan Ahmad Bendahara Siwa di raja (1882-1914)

Almarhum Sultan Abu Bakar ialah seorang yang 'mesra rakyat' ,oleh kerana sifat kasihnye itu, telah membuat kan nama baginda tidak pernah lekang di dalam hati setiap orang Pahang dan selalu menjadi sebutan dari mulut ke mulut di serata negeri.

Baginda telah melangsungkan perkahwinan dengan Duli Yang Maha Mulia Tengku Ampuan Pahang, Raja Fatimah, puteri kepada Duli Yang Maha Mulia Sultan Iskandar Shah Ibni Al-Marhum Sultan Idris Shah, di Kuala Kangsar, Perak. Perkahwinan Baginda merupakan perkahwinan di antara dua kerabat Diraja yang mempunyai pertalian persaudaraan iaitu saudara sepupu melalui bonda Tengku Ampuan Fatimah yang bernama Tengku Nong binti Sultan Ahmad Al-Mu’adzam Shah....


wallahua'lam.


Sekian






Tiada ulasan:

BOIKOT TERUS BOIKOT!

BOIKOT TERUS BOIKOT!
Untuk saudara seagama ku di Palestin dan Demi Dia yg Maha Berkuasa

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails

Rekemenkan blog ini di wall FB anda :)

Arkib koi:

Selongkar blog ini