LIKE koianakpahang.blogspot di Facebook

18 Mei 2012

Kerdilnya aku..

Assalamualaikum.

Pernahkah aokme terpikir tentang matahari?dan pernahkah aokme membuat kajian tentangnye?Bukankah Allah SWT telah mengingatkan kite untuk menggunakan akal dalam setiap kejadian ciptaan-Nya dan ini termasuklah penciptaan matahari.Koi rase memang semua tahu dan  yakin bahawa Allah telah menjadikan kite dan sekalian makhluk di atas muke bumi dan angkasa raya ini.Ada jugek makhluk ciptaan Allah SWT itu dapat dilihat dengan mata kasor dan ade jugek yang tak dapat dilihat dengan mata kasar.Tetapi hari ni koi nak ajok pembaca merenung sebentar je,merenung dalam kejadian matahari.Mudahan mendapat mesej yang cube koi sampaikan ini.InsyaAllah...

Matahari 






Ok...ringkasnye kita tahu matahari adalah salah satu daripada sebuah planet ciptaan Allah SWT.Ia bukanlah diciptakan dengan sia-sia shj.Malah ia juge penting untuk kehidupan di dunia.Kite jugek tau tanpa matahari maka gelaplah siang kite..tak dapatlah pokok2 tumbuh krn tnpa cahaya matahari bagaimana nak menghasilkan wap utk hujan dll.....tapi bukan ini point yang koi nak sampaikan.

Kite cube lihat dari luor kotak,lihat dari sudut logik akal..

Jarak antara matahari dengan bumi adalah 150.000.000 kilometer

dan jarak itu tidak pernah beruboh dari sejak awal penciptaan hinggalah ke hari ini,andai kate matahari tergelincir sedikit je dari orbitnye dan ia tersasar sedikittt je...maka hanguslah dunia ini.Begitulah juge sebaliknye,andai ia dijauhkan sedikiiiiiittttttttttttt je,maka bekulah kite...

Allah meletakkan kedudukan matahari di tempat yg paling cantik,kite patut bersyukurlah dan tak patut gaduh kalau hari panas.

Titik hitam kecil itu adalah dunia

 
Yang nyata alam semesta ini amatlah luas sekali,sedangkan jarak KM point A ke B matahari...A terletak di puncak matahari, B pulak di bawahnya..jaraknya ialah 700,000 KM...bayangkanla saiznye...
ukur lilit diameternye pula adalah 109kali diameter dunia.
 
Cube renungkan kuasa yg menciptakan matahari itu.Begitu hebatnya penciptaan Allah SWT hinggakan jarak 150.000.000 kilometer yg memisahkan kite dgn matahari,namun kite masih mampu melihat bentuk dan warna matahari.Bukan sekadar dapat lihat malah dpt pulok kite rasakan panasnya membakar kulit kite,ternyata jasad kite tak mampu menahan walaupun jarak kite dgn matahari tu berjuta-juta-juta KM.

Terpikir jugek betapa kerdilnye kite nih....dan dlm masa yg sama masih ade yang belum sedarkan diri.Mereka merasakan diri mereka masih terlalu hebat.

Mungkin dia terlupa,satu hari nanti semua yg berada dalam sistem solar kite ini akan hancur musnah.Apatah lagi kite yg kecik dan lemah...

Mudahan mesej koi te dapat sampai kepada yg membaca hasil kerja yang tak seberapa ni..Wallahualam.

   
matahari-gambar dari NASA


***Pada 5 jun 2012 kite berpeluang utk melihat planet venus melintasi matahari..tapi fenomena itu hanya dpt di saksikan disebelah sarawak,iaitu di Kuching.untuk keterangan lanjut sile ke link di bawah ini :)

http://sunearthday.nasa.gov/transitofvenus/

ia dipanggil transit of venus,transit ini adalah antara yg paling RARE sekali dalam sejarah temadun manusia kerana selepas 5 jun 2012 ini,anda perlu menunggu sehingga tahun 2117 untuk fenomena ini berulang lagi sekali.

2 ulasan:

AzianKhalil berkata...

mak aih...besarnya matahari..Subhanallahh..

mazru berkata...

besar yang amat.....Allahu akhbar...

BOIKOT TERUS BOIKOT!

BOIKOT TERUS BOIKOT!
Untuk saudara seagama ku di Palestin dan Demi Dia yg Maha Berkuasa

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails

Rekemenkan blog ini di wall FB anda :)

Arkib koi:

Selongkar blog ini