LIKE koianakpahang.blogspot di Facebook

27 Mei 2010

Kemisterian 10 Artifak puRba!!

Artifak Purba yg misteri tahap gaban!

1.Grooved Spheres
 -Ditemui di Afrika Selatan,kebanyakan diameter seinci camtu,ade lorekan spt diukir di tengah2 nye..bese je dak?tp yg buatkan ia jd misteri bila bende tu berumur 2.8 billion tahun yg amat lampau!!
macam bentuk bola yek?
ke mmg deme dah tau yg world cup 2010 ni main kat Afrika?


 2.Dropa stones
-1938 satu xpdc di pergunungan di China telah menemuakan sebuah gua yg dahulu kala nya seperti telah didiami oleh satu tamadun purba,dalam gua itu juge mrk menemui dropa stones ini,ia seperti phonograph dan direkodkan berusia sekitar 10'000 ke 12'000 tahun lampau,lebih gempor lg bile di buat kajian keatasnye mrk mendapati setiap batu itu ade menceritakan dlm bentuk hieroglyphics bagaimana sebuah kapal angkasa dari dunia luar telah jatuh terhempas di pergunungan itu.Kpal angkasa itu dipandu oleh makhluk yg mengelarkan diri mrk dropa,dan peninggalan tamadun mrk ade di gua tersebut,salah ssatu nya ialah dropa stones ini.
3.Ica sones
-Pada awal 1930 an seorg telah menemui batu2 berukir ni di tanah perkuburan kaum inca,batu2 ni berumur 500 ke 1,500 tahun.Setiap batu ini kebanyakannya mempunyai ukiran2 seperti gambar pembedahan,gambar2 18sx dan sebagainye.Namun yg mengemporkan bile ade gambor2 binatang pra sejarah seperti contoh di atas.Koi rase biase je dak? hehehe.

4.AntikytherA MechaniSm

-Ditemui di AntikytherA oleh seorg penyelam,artifak misteri ini sebenarnye ade dlm kargo sebuoh kapal yg tenggelam sekitar tahun 1900 di dasar lautan kepulauan itu.Antara kargo kapal tenggelam itu adalah mekanisma aneh ini,diperbuat dari gangsa.Ramai pengkaji mengatakan ianye sejenis peralatan kaji bintang(bese2 je la tu)tp kajian mendalam dgn xray mendapati buatan mekanisma dgn bebola dan roda gerigi itu amat komPleks dan canggih!teknologi seperti ini hanya wujud sekitor tahun 1575!dan tak siapa pun yg tahu bagaimana teknologi ini boleh di bina dan siapakan penciptanya krn kajian mendapati mekanisma purba itu berumur 2000 tahun!

5.Baghdad Battery.
-Hari ni battery boleh ditemui di kedai runcit Lim ter Gark,pasaraya Kiwan dan merata tempat,jadi ini pula bateri yg berumur 2000 tahun!,ditemui di Parthian village,area Baghdad,Iraq.Kajian mendapati baterry ini digunakan utk kerja2 penyaduran emas pd zaman purba,jika lah ianye benar kenapa teknologi ini hilang begitu sahaja??dan kenapa pulok setelah 1800 tahun kemudian teknologi ini muncul semule!!? argh pelik dah!Sebuah universiti luar negara pernah membuat replika spt diatas dan kajian mereka mendapati memang bateri itu berfungsi spt bateri zaman moden!Wallahualam..


Bersambung.....................................


*huhuhu

16 ulasan:

ashrafi berkata...

kebijaksanaan orang zaman dulu2 memang susah juga untuk dijangka.. ilmu mereka pun tak kurang hebatnya

el berkata...

sejak 8 menjak ni n3 kamooo semua aneh2 belako...:)

endiem berkata...

ada pemisah teknologi diantara orang zaman dulu dengan orang sekarang kot...

h a n i e berkata...

tp teknologi yg kita ada skrg..sume dh ada dlm al-quran..kan.. =)

Nerzhul berkata...

wuih. ajaib juge nih.

Cik SHiN~JU berkata...

wah...btl2 purba..
byk lg kot yg blum dijumpai...
org dulu2 bkn calang2 manusia..

cemomoi berkata...

popalih, pelik bin ajaib yark

relevan berkata...

Terkini : - http://relevansokmo.blogspot.com/2010/05/tak-tahan-tekanan-sampai-nak-berhenti.html

pakcik kordi berkata...

erm..gone gaye yak....pelik jugek koi ni...huhu...

Mimie.Candy Cane berkata...

kiranya orang dulu2 terer jugak la kan?

piewahid berkata...

dalam byk2 tu, kemungkinan teknologi yg berasal dari barat cuma artifak tu aje....

lain2 tu semua dari bangsa yg dia pandang sebeloh mate...

Afzainizam berkata...

┌─┐ ─┐
│▒│ /▒/
│▒│/▒/
│▒ /▒/─┬─┐
│▒│▒|▒│▒│
┌┴─┴─┐-┘─┘
│▒┌──┘▒▒▒│
└┐▒▒▒▒▒▒
└┐▒▒▒▒┌
Peace no war...
Selamatkan Palestin.. Tanggungjawab Yang Wajib Ditunaikan ... Selamatkan Gaza!
Ratusan ribu rakyat Palestin berada di ambang kebuluran..

Misi KeAmanan dari kami…
http://firestartingautomobil.blogspot.com
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

Weehhh sorry beb lama betul gua tak datang ziarah... Bussy sikit lah...

weehhh aku terkejut gak ade bateri zaman dulu dulu dah 2000 taun tu.. pelik lah... ape yaang dia buat ngan bateri tu ye mungkin telivisen pun ade pada masa tu...

beb aku kagum ngan tulisan ko ni canggihlah ....

Miecyber berkata...

Penemuan yang sangat menarik....

Bingai @ Bangang berkata...

Blog anda telah tersenarai di e-Direktori Bloggers Malaysia

Anda dipelawa meletakan logo e-Direktori di blog anda sebagai tanda sokongan.

Anda juga dipelawa untuk mendaftar sebagai "Followers" untuk memudahkan kami menjejaki blog teman-teman anda yang lain.

ummu berkata...

salam En Mazru
MasyaAllah,banyaknya rahsia orang dulu2 yang dah terbongkar secara saintifik artifak dan kajian arkeologi, Besar pengorbanan arkeologist ni.dulu masa sekolah rendah ada terbaca satu buku tentang manusia tak ingat dah tapi buku tu ada tulis tentang manusia dan kemmajuan orang dulu2.

ezanul berkata...

aku dah baca sebelum ni manusia sebenarnya dah berbilion tahun dah kat dunia ni. diorg dah maju mcm kita sekarang ade kete kapal terbang semua tu. tp mcm org sekarang diorg dah lupa tuhan , Allah turun kan bala mungkin banjir nabi nuh yg tinggal beberapa org jek. dari beberapa org tu je la pengeahuan kita tentang manusia zaman purba bermula yg berbilion tahun sebelum tu dah lupus bawah banjir.

BOIKOT TERUS BOIKOT!

BOIKOT TERUS BOIKOT!
Untuk saudara seagama ku di Palestin dan Demi Dia yg Maha Berkuasa

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails

Rekemenkan blog ini di wall FB anda :)

Arkib koi:

Selongkar blog ini