LIKE koianakpahang.blogspot di Facebook

2 September 2009

re-POST sempena MERDEKA ..Ni lah para pejuang sejati tanahair kite..

Mungkin ramai yg dah tau,atau mungkin ade yg tak tau lagi mengenai perjuangan orang melayu kite menentang penjajah dizaman dahulu kala lagi..mereka ni pun pejuang-pejuang islam yg berjiwa kental,bertaqwa dan macam-macam kehebatan lagi..marilah kita mengenangkan pengorbanan mereka dan bersyukur kpd Allah kerana mengurniakan kepada negara kite pejuang islam yg cukup hebat pada satu masa dahulu...inilah beberapa gambo yg koi dapat kumpulkan utk wokme semua,walaupun masih ramai lagi pejuang kemerdekaan yg lainnye,setakat ni dulu yg dapat koi kongsikan bersama..so check it out!


Pahlawan Mat kilau bin Imam Rasu@Tok Gajah, pejuang islam dari jerantut ini amat terkenal dan cukup hebat di zaman perjuangan pendekar melayu memerangi inggeris durjana..beliau seangkatan dengan dato Bahaman,Tok Gajah dan ramai lagi pejuang islam ketika itu..pernah gemparkan negara dengan kemunculannye sekitar tahun 1969 di masjid Kg Pulau tawar di Jerantut iaitu tempat tumpah darahnye.Selepas 4 hari mendedahkan identiti sebenar, beliau meninggal dunia pada umur 122 tahun..Innalillah...


Dato Bahaman Orang kaya Setia Semantan atau nama sebenarnye (Abdul Rahman),pejuang hebat dari semantan,kehebatan dan kesabarannye amat koi kagumi sampai sekarang,walaupun pernah digelar penderhaka namun semuanye adalah fitnah pihak inggeris terhadap beliau dan rakan seperjuangannye,didaerah bera masih ada cucu cicit Dato Bahaman ni kala nak tau tp diaorg low profile..wokme nak tengok wajah pendekar pahang?ini lah dia...(wallahualam)



Tok janggut...wajah tenang mujahid islam yg gugur,perjuangannye menentang inggeris hingga ke akhir hayatnye sepatutnye kite teladani..merekalah PELOPOR pejuang kemerdekaan yg sejati,tanpa mereka kite mungkin masih dijajah..wallahualam.


Dari Pahang menyusur ke Kelantan menjejak pahlawan hebat Tok Janggut atau Hj Mat Hassan,yg gugur syahid ditangan Inggeris laknat..hinggakan pihak inggeris laknat mengantung jenazah mujahid ini kaki ke atas dan di arak di sekitar bandar Kota Bharu..semuga roh nye dicucuri Rahmat..Amin dan al-fatihah.




Pejuang kemerdekaan seterusnye ialah Dato Maharajalela,Dato Sagor dan sahabatnye yang mengetuai pembunuhan residen British J.W.W Birch...Namun, perjuangan beliau dan sahabatnye didapati bersalah oleh mahkamah yang bersidang dari 14-22 Disember 1876. Beliau telah dijatuhi hukuman gantung sampai mati pada 20 Januari 1877 di Larut.Semuga Allah merahmati mereka dan jasa mereka tetap dikenang sampai bile-bile...


Siapa kau??Siapa aku??dan Siape kite??kite lah pewaris hasil perjuangan mereka,tanpe mereka kita mungkin masih dijajah macam hamba abdi...marilah sedetik kite pejamkan mata,kosongkan minda dan tadahkan kan tangan sambil membacakan Al Fatihah utk roh mereka,mudahan pahala bacaan nye kite hadiahkan ikhlas kepada mereka tanda sayang kite kepada mereka dan syukur kite kepada Allah...AL FATIHAH..

***
koi saje postkan lagi sekali entry ni utk tatapan semua sempena bulan kemerdekaan..
MERDEKA!!!!!!!!
MERDEKA!!!!!!!!
MERDEKA!!!!!!!!

7 ulasan:

endiem berkata...

Macam manalah dema tu sanggup gantung orang mati macam lembu nak kena lapah..

mazru(9m2mzr) berkata...

mungkin tujuan diaorg tu nak menakutkan org melayu masa tu..tp sangkaan mrk silap..

langkasuke berkata...

kurang ajar sungguh.. moga roh roh pejuang lalu ditempatkan di tempat org2 soleh..

Hashim Zabidi berkata...

Koleksi tuan mengenai pejuang-pejuang melayu masa dulu boleh memberi semangat orang masa kini.

Dulu orang bertikam dengan keris,
kini orang bertikam lidah.

Webmaster@Echam berkata...

Inggeris mmg takde hati perut. Dulu koi minat sokong Liga Inggeris tapi lama2 koi makin benci dengan Inggeris dan Jepun. Kejam nak mampus. Al Fatihah untuk semua para-para pejuang terdahulu. Semoga roh diorang ditempatkan bersama para syuhada.....

relevan berkata...

Pejuang dahulu pejuang sejati..pejuang sekarang??..

mazru(9m2mzr) berkata...

langka suke...amin,sama kite hadiahkan al fatihah buat pejuang kite..

hashim zabidi..terima kasih,mungkin tuan lebih memahami erti kemerdekaan dari saya org mude ni..muge beri tunjuk ajar.

webmaster..aminnn..merekalah pejuang syuhada

relevan..pejuang sekarang pun sama jugek,cume macam kata pak hashim kite tu,org sekarang bertikam lidah..tak macam dulu bertikam keris utk mendapatkan kemerdekaan. wallahua'lam.

BOIKOT TERUS BOIKOT!

BOIKOT TERUS BOIKOT!
Untuk saudara seagama ku di Palestin dan Demi Dia yg Maha Berkuasa

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails

Rekemenkan blog ini di wall FB anda :)

Arkib koi:

Selongkar blog ini