LIKE koianakpahang.blogspot di Facebook

4 Julai 2012

Pawang tersohor Pahang(part 2)

Assalamualaikum,bertemu lagi kite dalam siri kedua mengenai sejarah pawang di negeri Pahang.Koi rase ramai yang belum jelas lagi dengan maksud sebenor PAWANG..mungkin ade yang menyamakan pawang ini sebagai dukun atau bomoh..sebenornye jawapan itu adelah salah.

Mengikut pendapat yang pernah koi baca dan mengikut logik akal..
Seorang pawang mestilah seorang yang mempunyai ilmu yang cukup tinggi,baik ia ilmu mengenai pertahanan diri,ilmu-ilmu agama,ilmu batin,ilmu senidan banyok lah lagi.Sebagai contohnye,seorang pawang kebiasaannye mempunyai kebolehan yang pelbagai,misal Arwah pawang Ismail yang membuka kampung Kerayong ini,beliau adelah seorang ketua kampung,seorang imam masjid dan menyampaikan khutbah,seorang guru silat,seorang tok mudim,seorang guru dikir dan juge mahir menyelesaikan masalah orang kampung dan juge seorang tabib dalam hal perubatan baik sakit zahir atau sakit yang berkaitan Jin dan syaitan.

Pawang Nong
Kebanyakan pawang tidak menggunakan khidmat-khidmat jin untuk mengubat dan lain-lain,sebaliknye jin sendiri akan menawarkan diri utk berkhidmat dengan orang hebat seperti ini,malah khidmat yang ditawarkan juge adelah dengan tanpa syarat.Jin hanya menjadi hamba suruhannye sahaja.Ade juge kisah bagaimana jin yang meminta bantuan pawang apebile kaum jin itu ade masalah dengan manusia atau sebaliknye,maka pawang lah yang akan menyelesaikan masalah mereka dengan izin Allah.

Mereka-mereka ini adelah tergolong dalam golongan orang-orang yang mendapat taufik dan hidayah dari Allah SWT,ilmu mereka dalam segala hal begitu menakjubkan,malah untuk temui orang seperti ini pada zaman sekarang ini bagaikan sudah sampai tahap mustahil.Kebiasaannye seorang Pawang adelah seorang yang amat baik dan merendah diri.Tidak bercakap besor dan disayangi oleh penduduk tempatan.

Jadi hati-hati untuk membuat spekulasi mengenai pawang..mereka bukan dukun,bomoh atau tukang karut..tetapi bagi koi orang begini adelah seperti wali Allah.

Wallahua'lam...

al fatihah buat pawang yang berjasa dengn izin Nya...al fatehah...


**InsyaAllah nanti koi akan postingkan kisah tokoh Pawang yang tersohor seperti Pawang Nong.

sumber gambor: internet

4 ulasan:

AzianKhalil berkata...

kite sebenarnya boleh tgk apa jenisnya pawang tu...kalau nak ngubat orang dengan wudhu tak ambil..aurat tak tutup...mentera dibacanya ada sebut mambang mambang...rasanya next time dah tak payah pergi lagi kottt..

OrangTasek berkata...

koi punye tengah menulis cerita pasal pawang orang semelai di bera ...tak habis mengarang lagi nie...

mazru berkata...

nafisa-kadang tu kite serkap jarang aje..orang yg bergelar pawang nih dlm golongan melayu am nye..mrk ini adelah dari keturunan ahlul bait...
kalo ade mrk yg berglor pawang dan mengaku tu,kdg2 tu saje je utk cari makan...mcam koi post tu,karekter sebenor seorg pwg tu adelah mengikut lunas Islam adenye...wallahualam...

mazru berkata...

org tasek;

menarik te weh...nanti koi jengah :)

BOIKOT TERUS BOIKOT!

BOIKOT TERUS BOIKOT!
Untuk saudara seagama ku di Palestin dan Demi Dia yg Maha Berkuasa

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails

Rekemenkan blog ini di wall FB anda :)

Arkib koi:

Selongkar blog ini