LIKE koianakpahang.blogspot di Facebook

7 Julai 2012

Kemuliaan AKAL

Assalamualaikum...

Ape kahabar belake?nak share sedikit info mengenai "akal" walaupun infomasi ini bukanlah selengkap-lengkap informasi tentang akal,tetapi sebagai permulaan boleh lah kita renungkan bersama apekah dia "akal".



Diriwayatkan ketika Abdullah bin Salam bertanya kepada Rasulullah dalam suatu pembicaraan yang panjang, dimana pada akhirnya Nabi bercerita tentang Arsy dan Akal.
1. Kata Rasulullah: “Bertanya para malaikat kepada Allah: “Wahai Tuhan kami, “adakah Engkau menjadikan sesuatu yang lebih besar dari ‘Arsy?”.
2. Maka menjawab Allah SWT: “Ada, yaitu akal!.
3. Bertanya Malaikat lagi: “Sampai dimana batas kebesarannya?
4. Menjawab Allah: “Tidak dapat dihinggakan dengan ilmu pengetahuan. Adakah bagimu
pengetahuan tentang berapa jumlahnya pasir?
5. Menjawab Malaikat itu: “Tidak”!.
6. Maka berfirman Allah: "Sesungguhnya Aku menjadikan akal itu bermacam-macam, seperti
bilangan pasir. Sebagian manusia ada yang diberikan sebiji. Sebagian ada yang diberikan dua biji,ada yang tiga biji dan empat biji. Diantara mereka ada yang diberikan secupak (seukuran gelas) dan ada pula diantaranya yang diberikan segantang (seliter) dan ada pula diantara mereka yang diberikan lebih banyak dari itu”.

Kata akal berasal dari kata dalam bahasa Arab, al-‘aql. Kata al-‘aql adalah mashdar dari kata ‘aqola –ya’qilu – ‘aqlan yang maknanya adalah “ fahima wa tadabbaro “ yang artinya “paham (tahu, mengerti) dan memikirkan (menimbang) “. Maka al-‘aql, sebagai mashdarnya, maknanya adalah “ kemampuan memahami dan memikirkan sesuatu “. Sesuatu itu bisa ungkapan, penjelasan, fenomena, dan lain-lain,semua yang ditangkap oleh panca indra.

Tatkala Allah SWT menjadikan akal, Allah berkata kepada "akal" .. datanglah mendekat, maka datanglah akal itu, kemudian Allah berkata pula kepadanya ("akal") ...berangkatlah, maka akal pun berlalu/pergi.Sehingga dengan perilaku/tabiat akal itu maka Allah berfirman; "Tak ada mahluk yang aku cintai melebih engkau.Dengan engkau aku mengambil dan dan dengan engkau aku pula aku memberi.
(Diriwayatkan oleh Abdullah bin Ahmad dari Hasan dan Ath-Thabrani dari Abu Hurairah)

**Akal adalah panglima...wahyu adalah petunjuk....

sumber di sini : http://mrsmmersing.blogspot.com/2012/07/kehebatan-akal-dalam-hadith.html
 lagi blog mengenai akal: sila klik di sini SINI

wallahua'lam...

Tiada ulasan:

BOIKOT TERUS BOIKOT!

BOIKOT TERUS BOIKOT!
Untuk saudara seagama ku di Palestin dan Demi Dia yg Maha Berkuasa

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails

Rekemenkan blog ini di wall FB anda :)

Arkib koi:

Selongkar blog ini